Penjanaan Soalan Formatif dalam Sistem Pembelajaran Penguasaan secara Latih Tubi di Persekitaran Web
NORAZAH YUSOF, ABDUL RAZAK HAMDAN, ABDUL HAMID NASIR
ABSTRAK
Kertas kerja ini memfokuskan kepada pendekatan penjanaan secara rawak terpilih bagi item-item soalan formatif dalam sistem pembelajaran latih tubi. Item-item soalan dikategorikan mengikut enam aras keupayaan kognitif taksonomi Bloom. Pendekatan ini memastikan item-item soalan yang dikemukakan kepada pelajar adalah berpadanan dengan status terkini prestasi pembelajaran pelajar, sama ada Belum Menguasai, Sederhana Menguasai, atau Telah Menguasai. Kertas kerja ini juga membincangkan mengenai metod baris gilir prestasi berselang boleh ubah dalam melaksanakan strategi latih tubi, yang memberi peluang kepada pelajar untuk mencuba semula item soalan yang dijawab salah. Menerusi metod ini sistem pembelajaran latih tubi dapat memastikan pelajar benar-benar telah dapat menguasai unit pelajaran tersebut atau sebaliknya. Penjanaan soalan-soalan formatif secara rawak terpilih dalam kajian ini didapati berjaya mengemukakan item-item soalan yang berpadanan dengan status pembelajaran pelajar, manakala pendekatan baris gilir berselang boleh ubah dengan efektif berupaya menyusun item-item soalan yang dijawab salah oleh pelajar.
Kata kunci: Sistem pembelajaran latih tubi, Taksonomi Bloom, Pendekatan penjanaan secara rawak terpilih, Metod baris gilir prestasi berselang boleh ubah.
ABSTRACT
This paper focuses on the selected random generation approach that generates the formative question items for the drill-and-practice learning system. The question items are classified in terms of the six level of cognitive domain based on the Bloom’s taxonomy. This approach ensures that the question items presented to the students are matched with their current learning performance, i.e. Not Master, Moderately Master, and Have Mastered. This paper also discusses on the variable interval performance queuing method which is implemented in the drill-and-practice strategy which offers opportunities to students to reanswer question that may be answered incorrectly. With this method, the drill-and-practice learning system can ensure whether the student has mastered learning, or otherwise. The selected random generation of formative questions introduces in this research has successfully generates question items that matches the student’s current learning performance, while the variable interval performance queuing method has effectively organize the question items that are answered incorrectly.
Keyword: Drill-and-practice learning system, Bloom’s taxonomy, Selected random generation approach, Variable interval performance queuing method.