Penilaian Perisian Kursus Adaptif Multimedia (A-Maths) Berasaskan Stail Pembelajaran

NOR AZAN MAT ZIN, HALIMAH BADIOZE ZAMAN &
SHAHRUL AZMAN MOHD NOAH

 

ABSTRAK

Kertas kerja ini membentangkan kajian tentang pembangunan dan penilaian perisian kursus matematik multimedia adaptif (A-MathS). Reka bentuk antara muka dan persembahan kandungan adalah berasaskan ciri-ciri stail pembelajaran global dan analitikal, kecenderungan modaliti visual dan verbal, serta teori pengajaran dan pembelajaran kognitivisme dan konstruktivisme. Metodologi yang digunakan adalah diubahsuai daripada model reka bentuk berarahan Robyler untuk perisian kursus berasaskan komputer. Penilaian keberkesanan dan kepenggunaan prototaip A-MathS dilaksanakan melalui kajian kes yang melibatkan 35 orang sampel, menggunakan teknik eksperimen separa ujian pra-ujian pasca dan soal selidik. Data hasil penilaian dianalisis menggunakan statistik tak-berparameter. Hasil kajian mendapati bahawa sampel yang menggunakan modul A-MathS yang sepadan dengan stail pembelajaran mereka menunjukkan peningkatan markah ujian pasca yang signifikan (p = 0.000). Kumpulan eksperimen memperoleh markah pencapaian min 10.5 berbanding 1.8 bagi kumpulan kawalan. Ini bermakna, perisian kursus yang direka bentuk berasaskan stail pembelajaran adalah berkesan dalam membantu meningkatkan pencapaian pelajar.

Katakunci: stail pembelajaran, perisian kursus multimedia, kepenggunaan, pembelajaran matematik.

 

ABSTRACT

This paper presented a study on the development and evaluation of an adaptive multimedia mathematics (A-MathS) courseware. The interface and content presentation was designed based on characteristics of analytical and global learning styles, preferred verbal and visual modality, and cognitivism and constructivism learning theories. Methodology used was adapted from Robyler’s instructional design model for computer courseware. Evaluation of the effectiveness and usability of the prototype was carried out in a case study involving 35 samples using quasi-experimental pre and post tests as well as the questionnaire techniques. Data were analysed using non-parametric statistics. Findings of the study indicated that samples using A-MathS modules matching their respective learning styles showed a significant rise in their post test achievements (p = 0.000). This experimental group obtained a mean gain score of 10.5 compared to the low mean gain score of 1.8 for the mismatched control group. Results indicated that courseware designed based on learning styles is effective in enhancing student’s achievement in learning.

Keywords: learning styles, multimedia courseware, usability, mathematics learning.

References