Jurnal Ekonomi Malaysia
56 (2) 2022 47 – 64
Pusat Kajian Inklusif dan Pembangunan
Fakulti Ekonomi dan Pengurusan
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor
MALAYSIA.
Pusat Kajian Inklusif dan Pembangunan
Fakulti Ekonomi dan Pengurusan
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor
MALAYSIA
Pusat Kajian Inklusif dan Pembangunan
Fakulti Ekonomi dan Pengurusan
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor
MALAYSIA.
Pusat Kajian Inklusif dan Pembangunan
Fakulti Ekonomi dan Pengurusan
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor
MALAYSIA.
Abstract
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menentukan permintaan terhadap pelancongan di Malaysia. Secara khusus, kajian menganggarkan magnitud kesan perdagangan terhadap pelancongan berdasarkan hipotesis Marco-Polo yang menyatakan bahawa melancong adalah diransang oleh perdagangan. Kajian ini menggunakan data dari tahun 2007-2019 daripada 5 rakan dagang utama Malaysia iaitu China, Jepun, Singapura, Taiwan dan Amerika Syarikat. Model penganggaran Pooled OLS, Random Effect dan Fixed Effect digunakan. Kajian mendapati terdapat hubungan positif antara ketibaan pelancong dengan perdagangan antarabangsa. Penemuan ini mengesahkan hipotesis Marco-Polo di beberapa negara sampel. Penemuan juga menunjukkan bahawa dalam menggalakkan pelancong antarabangsa, perdagangan antarabangsa perlu ditingkatkan. Dengan itu, dasar perdagangan antarabangsa perlu dikaji semula bagi meningkatkan jumlah pelancong antarabangsa.
Keywords
JEL Codes
Similar Articles
- Kesan Kualiti Kepimpinan Negara, Eksport dan Pelancongan Terhadap Pertumbuhan Ekonomi
- Nilai Islam dalam Pengurusan Modal Intelek di Sektor Perhotelan
Bibliography
@article{ahmad2022kesan,
title={Kesan Perdagangan Antarabangsa terhadap Permintaan Pelancongan: Kes di Malaysia},
author={Ahmad, Mohd Fazim and Mohd Salleh, Norlida Hanim and Muhd Suib, Nurul Atiqah and Sarmidi, Tamat},
journal={Jurnal Ekonomi Malaysia},
volume={56},
number={2},
pages={47—64},
}
Receive updates when new articles are published.