Issue logo

Jurnal Ekonomi Malaysia

56 (1) 2022 107 – 121


Maklumat COVID-19 Dan Persepsi Pengguna
COVID-19 Information and Consumer Perception

Bahagian Pembangunan Ekuiti
Unit Perancang Ekonomi
Jabatan Perdana Menteri
62675 Putrajaya
MALAYSIA.

safwanaqil091198@gmail.com

Fakulti Ekonomi dan Pengurusan
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor
MALAYSIA.

norain@ukm.edu.my

Abstract

Objektif kajian ini adalah untuk mengkaji persepsi pengguna terhadap maklumat Covid-19 yang disebarkan oleh agensi kerajaan. Kajian ini menggunakan kaedah analisis faktor terhadap 634 sampel pengguna di Lembah Klang, Malaysia. Didapati pengguna kerap menggunakan maklumat Covid-19 yang disebarkan oleh agensi kerajaan yang terlibat dalam pengurusan Covid-19, terutama menerusi media sosial iaitu Telegram, Facebook dan Twitter. Tindakan agensi kerajaan terbabit yang segera menafikan berita palsu terbukti dapat meningkatkan lagi keyakinan masyarakat terhadap maklumat yang diberikan. Di samping itu, maklumat Covid-19 yang disebarkan oleh agensi kerajaan terbabit juga telah berjaya mempengaruhi gelagat masyarakat untuk mematuhi prosedur operasi standard yang telah ditetapkan. Namun, maklumat bergambar dilihat lebih difahami berbanding bentuk maklumat yang lain. Justeru, maklumat Covid-19 wajar disebarkan oleh agensi kerajaan memandangkan ia perlu digunakan oleh semua ahli masyarakat.

Keywords

analisis faktor; Covid-19; Kerajaan; Lembah Klang; media social; persepsi pengguna

JEL Codes

C01, H11, I19, O0, O39, O53

Bibliography

Export Bibliography

Zin Amri, S. A., & Mod Asri*, N. (2022). Maklumat COVID-19 Dan Persepsi Pengguna. Jurnal Ekonomi Malaysia, 56(1), 107–121. http://dx.doi.org/10.17576/JEM-2022-5601-08

@article{amri2022maklumat,
  title={Maklumat COVID-19 Dan Persepsi Pengguna},
  author={Zin Amri, Safwan Aqil and Mod Asri*, Norain},
  journal={Jurnal Ekonomi Malaysia},
  volume={56},
  number={1},
  pages={107—121},
 

year={2022},
}


Receive updates when new articles are published.