Pertandingan Rekacipta Inovasi Nasional (PRIN2023) merupakan program inovasi dianjurkan oleh Jabatan Pendidikan Kejuruteraan, Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina bertujuan untuk mengetengahkan inovasi dan penyelidikan yang dihasilkan oleh pelajar dan ahli akademik fakulti dan institusi pengajian tinggi, serta guru di samping memupuk budaya inovasi dan kreativiti mengikut disiplin masing-masing. Program ini dijalankan dalam bentuk pertandingan, di mana para peserta akan mempamerkan produk dan hasil kajian mereka, dan dinilai oleh pakar dari industri.
7 JUN 2023
30 SEPTEMBER 2023
1 OKTOBER 2023
11 OKTOBER 2023
18-19 OKTOBER 2023
19 OKTOBER 2023 (PETANG)
Syarat-syarat menyertai pertandingan ini adalah seperti berikut:
Penyertaan pertandingan terbuka kepada semua pelajar institusi pengajian dan kolej vokasional, guru dan pensyarah (politeknik, maktab perguruan, IPTA, IPTS dan mana-mana institusi Pendidikan, pelajar sekolah rendah dan menengah).
Pertandingan dibahagikan kepada 3 kategori utama iaitu: kategori pelajar pengajian tinggi, kategori guru dan kategori pensyarah.
Bagi penyertaan kategori pelajar pengajian tinggi, jumlah peserta maksimum bagi setiap kumpulan ialah 4 orang pelajar dan seorang guru/pensyarah.
Bagi penyertaan kategori guru/pensyarah, jumlah peserta maksimum bagi setiap kumpulan ialah 5 orang.
Inovasi yang dihasilkan mestilah berbentuk produk (fizikal, digital), tanpa produk (fizikal, digital) atau pendidikan.
Setiap penyertaan perlu menyediakan video berdurasi maksimum 3 minit.
Para peserta digalakkan menyediakan bahan-bahan tambahan seperti brosur, gambar, sijil-sijil penghargaan atau lain-lain bahan bagi menyokong produk dan inovasi masing-masing – disertakan di dalam video.
Setiap penyertaan akan dinilai oleh dua orang penilai profesional.
Keputusan panel penilai terhadap penilaian projek adalah muktamad.
Produk fizikal merupakan sesuatu barangan fizikal yang dihasilkan oleh manusia, mesin, proses semulajadi yang boleh digunapakai (memberi manfaat).
Inovasi ialah pengenalan sesuatu produk baru atau pembaharuan/ penambahbaikan produk sedia ada ke atas ciri-ciri penggunaannya.
Contoh : peralatan membantu golongan OKU dan lain-lain.
Produk digital melibatkan inovasi berteraskan dunia digital yang dibangunkan menggunakan perisian tertentu dan teknologi digital terkini.
Contoh : MOOC, mobile learning, animasi 3D, permodelan pentadbiran berbentuk digital, augmented reality dan lain-lain.
Produk fizikal merupakan sesuatu barangan fizikal yang dihasilkan oleh manusia, mesin, proses semulajadi bagi tujuan PdP.
Contoh : peralatan bantu mengajar.
Inovasi yang melibatkan amalan terbaik, idea dan proses.
Inovasi pendidikan melibatkan kaedah penyampaian PdP, penilaian PdP, proses PdP atau inovasi berkaitan PdP.
Ianya boleh melibatkan pembangunan produk PdP fizikal dan bukan fizikal.
Setiap penyertaan perlu menyediakan video pembentangan produk inovasi masing-masing dengan durasi tidak lebih dari 3 minit.
Jumlah maksimum peserta (jika berkumpulan) ialah 5 orang mengikut kategori yang dipilih.
Video penyertaan perlu dihantar selewat-lewatnya pada 6 Oktober 2023 sebelum jam 5.00 petang.
Satu sesi soal jawab bersama dua orang panel akan diadakan melalui platform atas talian pada 18 dan 19 Oktober 2023 (pagi).
Dua orang panel akan menilai setiap penyertaan.
Setiap penyertaan akan layak mendapat satu pingat dan satu e-sijil pemenang.
Hanya satu pemenang utama bagi setiap kategori.
Sila klik di sini untuk mengisi maklumat berkenaan video pertandingan anda.