Jabatan Perakaunan
Kulliyyah Sains dan Muamalat
Universiti Islam Antarabangsa Sultan Abdul Halim Muāadzam Shah
09300 Kuala Ketil, Kedah, MALAYSIA.
Sekolah Perniagaan
Kolej Perniagaan
Universiti Utara Malaysia
06010 UUM Sintok, Kedah, MALAYSIA.
Sekolah Perniagaan
Kolej Perniagaan
Universiti Utara Malaysia
06010 UUM Sintok, Kedah, MALAYSIA.
Abstract
Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) yang terdiri daripada 98.5% perniagaan di Malaysia gagal memenuhi sasaran KDNK negara dan menunjukkan prestasi yang merosot dan lemah yang memerlukan perhatian khusus. Orientasi keusahawanan merupakan faktor yang dirasakan mampu meningkatkan prestasi PKS. Oleh itu, kajian ini mengkaji kesan pengantaraan orientasi keusahawanan terhadap hubungan antara kompetensi pengurusan dan prestasi PKS di Malaysia. Seramai 159 orang responden telah dipilih melalui persampelan rawak mudah dari PKS di Malaysia. Hasil regresi membuktikan bahawa orientasi keusahawanan mempunyai kesan pengantaraan separa yang signifikan dan positif dalam hubungan antara kompetensi pengurusan dan prestasi PKS. Secara keseluruhannya, hasil kajian ini dapat membantu pihak berkepentingan dengan PKS untuk menjalankan program dan strategi pembangunan yang memberi tumpuan kepada peningkatan kompetensi pengurusan dan orientasi keusahawanan untuk membantu PKS meningkatkan prestasi perniagaan.
Keywords
Citation
@article{suraiya2022kompetensi,
title={Kompetensi Pengurusan dan Prestasi Perniagaan: Orientasi Keusahawanan sebagai Pengantara dalam PKS Malaysia},
author={Ismail, Suraiya Shafiee and Ramli, Azahari and Othman, Shahrina},
journal={Jurnal Pengurusan},
number={},
pages={151—162},
doi={https://doi.org/10.17576/pengurusan-2022-66-12},
publisher={Penerbit UKM},
}
Article received:
Accepted for publication:
Available online:
66 (2022) 151 – 162
Share via:
Receive updates when new articles are published