Media Sosial dan Iklan Tajaan: Analisis Bibliometrik dan Rangkaian
Social Media and Sponsored Ads: Bibliometric and Networking Analysis

Fakulti Ekonomi dan Pengurusan
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM, Bangi, Selangor, MALAYSIA.

hafizah.omar@ukm.edu.my

Fakulti Ekonomi dan Pengurusan
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM, Bangi, Selangor, MALAYSIA.

fatimahrashid@ukm.edu.my

Fakulti Ekonomi dan Pengurusan
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM, Bangi, Selangor, MALAYSIA.

syaima@ukm.edu.my

Abstract

Kajian mengenai pengaruh media sosial telah banyak dikaji. Petikan dan analisis rangkaian pengaruh media sosial dalam iklan tajaan masih terhad. Cerapan artikel dalam bidang ini masih rendah, dan tiada maklumat keseluruhan data yang tersedia untuk penyelidik buat masa ini. Ini menyebabkan limitasi pengetahuan pemilihan jurnal dan petikan. Menggunakan kaedah bibliometrik, kajian ini mengkaji petikan dan analisis rangkaian pengaruh media sosial dalam iklan tajaan. Pangkalan data WOS digunakan untuk analisis data bibliometrik, manakala PRISMA dan VOSviewer sebagai alat ukur. Hasil kajian ini menemui 150 artikel dengan 5115 petikan mengenai pengaruh media sosial dalam iklan tajaan. Jurnal Penyelidikan Perniagaan, Leeflang sebagai pengarang, Universiti Groningen, dan negara Amerika Syarikat mempunyai petikan yang paling banyak. Kata kunci “social media” dan “social media marketing” juga menunjukkan kekerapan penggunaan. Kajian ini memberi manfaat kepada penyelidik dalam usaha penyelidikan dan membantu lembaga editor jurnal untuk menjejak kemajuan dan potensi pengarang dalam penyelidikan yang berkaitan. Kajian ini turut memberi impak positif kepada industri penerbitan dalam penyediaan trend pemilihan jurnal oleh penyelidik.

Keywords

Bibliometrik; pemasaran; pengaruh media sosial; rangkaian; vosviewer

Citation

Omar Zaki, H., Abdul Rashid, S. F., & Adznan, S. (2023). Media Sosial dan Iklan Tajaan: Analisis Bibliometrik dan Rangkaian. Jurnal Pengurusan, 68, –. https://doi.org/10.17576/pengurusan-2023-68-05

@article{,
  title={Media Sosial dan Iklan Tajaan: Analisis Bibliometrik dan Rangkaian},
  author={Omar Zaki, Hafizah and Abdul Rashid, Siti Fatimah and Adznan, Syaima'},
  journal={Jurnal Pengurusan},
 

volume={68},
  number={},
  pages={—},
  year={2023},
  doi={https://doi.org/10.17576/pengurusan-2023-68-05},
  publisher={Penerbit UKM},
}

Export Bibliography:


   

Article received:  
Accepted for publication:  
Available online: 

Issue logo

68 (2023)


Share via:


Receive updates when new articles are published