LAPORAN MENGENAI PERSEPSI
GRADUAN KEJURUTERAAN DAN IBU BAPA
BERDASARKAN OBJEKTIF PENDIDIKAN PROGRAM KEJURUTERAAN
1.0 PENGENALAN
Satu kaji
selidik mengenai penilaian graduan kejuruteraan dan ibu bapa telah dijalankan
berdasarkan objektif pendidikan di Fakulti Kejuruteraan, Bangi bagi kesemua
program kejuruteraan yang sedang dijalankan. Kaji selidik ini meliputi kesemua
graduan dari empat jabatan di Fakuti Kejuruteraan iaitu Jabatan Awam dan
Struktur (JKAS), Jabatan Elektrik, Elektronik dan Sistem (JKEES), Jabatan Kimia
dan Proses (JKKP) serta Jabatan Mekanik dan Bahan (JKMB) kecuali Jabatan
Senibina.
2.0
OBJEKTIF KAJI SELIDIK
Berikut adalah
merupakan objektif bagi kaji selidik yang telah dijalankan:
(i) Mengukur persepsi
graduan kejuruteraan terhadap objektif pendidikan Program Kejuruteraan
(ii) Mengukur
persepsi graduan kejuruteraan bagi tahun sebleum 2005 dan tahun 2005 terhadap
objektif pendidikan Program Kejuruteraan
(iii) Mengukur
persepsi ibu bapa graduan kejuruteraan terhadap objektif pendidikan Program
Kejuruteraan
3.0
METODOLOGI
KAJI SELIDIK
Seramai 67 graduan dan 8 ibu bapa graduan telah
diminta untuk mengisi borang kaji selidik dan selepas ini disebut sebagai
“responden”. Responden ini diberikan satu set soalan kaji selidik yang telah direkabentuk
dengan tujuan untuk memperolehi, selain daripada data mengenai profil dan
penilaian responden mengenai objektif pendidikan ini. Apa yang dimaksudkan
dengan objektif pendidikan ialah pernyataan yang menerangkan apakah pencapaian
graduan selepas beberapa tahun lulus dari fakulti dan bekerja sebagai jurutera.
4.0
DAPATAN
KAJI SELIDIK
Perbincangan hasil penemuan
kaji selidik ini dibahagikan mengikut perbincangan mengenai
(i) profil responden
- mengikut jantina
- mengikut
bangsa
(ii) penilaian
responden graduan berdasarkan tahap persetujuan dan tahap percapaian mengenai
objektif pendidikan Program Kejuruteraan
(iii) penilaian
responden ibu bapa berdasarkan tahap persetujuan mengenai objektif pendidikan
Program Kejuruteraan
Bagi kenyataan-kenyataan positif
mengenai persepsi “tahap persetujuan”
responden terhadap objektif pendidikan program kejuruteraan memerlukan jawapan
dalam skala Likert 5-titik (sangat
setuju, setuju, neutral, tidak setuju, sangat tidak setuju). Manakala
kenyataan-kenyataan positif mengenai persepsi pencapaian objektif pendidikan
pula, iaitu peratusan (kadar) responden
yang menyatakan objektif-objektif tersebut sangat tercapai dan tercapai juga
memerlukan jawapan dalam skala Likert 5-titik (sangat tercapai, tercapai, neutral, tidak tercapai dan sangat tidak
tercapai).
4.1 Profil Responden
Daripada 67 jumlah responden, seramai 47 responden
merupakan graduan tahun 2005 manakala selebihnya merupakan graduan sebelum
tahun 2005. Manakala, hanya 10 responden sahaja yang mewakili ibu bapa graduan.
4.1.1 Profil
Graduan
Berdasarkan daripada responden graduan tahun 2005, ia
meliputi dari empat jabatan, iaitu seramai 17 (36.17% responden) dari JKEES,
diikuti responden dari JKMB seramai 15 (31.91%) responden, 9 responden (19.15%)
dari JKAS dan 6 responden (12.77%) dari JKKP. Daripada jumlah ini, 91.9%
merupakan responden berbangsa Melayu, manakala 6.38% merupakan responden
berbangsa Cina dan hanya 2.13% respondenyang berbangsa India. Taburan bagi
bilangan responden ini ditunjukkan dalam Jadual 1a.
Sejumlah 20 responden graduan sebelum tahun 2005 juga
meliputi empat jabatan iaitu JKAS dan JKEES seramai 3 responden (15%)
masing-masing, JKKP seramai 4 responden(20%) dan JKMB seramai 10 responden
(50%). Jumlah ini adalah terdiri dari 90% lelaki dan 10% perempuan. Sebahagian
besar responden adalah Melayu (85%) dengan selebihnya berbangsa India (10.0%)
dan bumiputera Sabah dan Sarawak (5 %).
Bilangan responden mengikut bangsa dan jantina bagi setiap jabatan
dipaparkan dalam Jadual 1b.
Jadual 1a: Bilangan Dan
Peratus Responden Graduan Tahun 2005 Mengikut Jabatan, Jantina Dan Bangsa
Jabatan
|
Jantina |
Jumlah |
Bangsa |
|||||||
Lelaki |
Perempuan |
Bil |
% |
Melayu |
Cina |
India |
Bumiputera
Sabah dan Sarawak |
Lain-lain |
||
JKAS |
3 |
6 |
9 |
19.15 |
8 |
0 |
1 |
0 |
0 |
|
JKEES |
5 |
12 |
17 |
36.17 |
17 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
JKKP |
6 |
0 |
6 |
12.77 |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
|
JKMB |
11 |
4 |
15 |
31.91 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Jumlah |
25 |
22 |
47 |
100 |
43 |
3 |
1 |
0 |
0 |
|
Jabatan
|
Pecahan
dalam setiap jabatan (%) |
|
|
Pecahan
dalam setiap jabatan (%) |
||||||
|
|
|||||||||
JKAS |
33.33 |
66.67 |
|
|
88.89 |
0.00 |
11.11 |
0.00 |
0.00 |
|
JKKES |
29.41 |
70.59 |
|
|
100 |
0.00 |
0.00 |
0.00 |
0.00 |
|
JKKP |
100 |
0.00 |
|
|
50.00 |
50.00 |
0.00 |
0.00 |
0.00 |
|
JKMB |
73.33 |
26.67 |
|
|
100 |
0.00 |
0.00 |
0.00 |
0.00 |
|
Jumlah |
53.19 |
46.81 |
|
|
91.49 |
6.38 |
2.13 |
0.00 |
0.00 |
|
Jadual 1b: Bilangan Dan
Peratus Responden Graduan Sebelum Tahun 2005 Mengikut Jabatan, Jantina Dan
Bangsa
Jabatan |
Jantina |
Jumlah |
Bangsa |
||||||
Lelaki |
Perempuan |
Bil |
% |
Melayu |
Cina |
India |
Bumiputera
Sabah dan Sarawak |
Lain-lain |
|
JKAS |
3 |
0 |
3 |
15 |
2 |
0 |
1 |
0 |
0 |
JKEES |
3 |
0 |
3 |
15 |
2 |
0 |
0 |
1 |
0 |
JKKP |
2 |
2 |
4 |
20 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
JKMB |
10 |
0 |
10 |
50 |
9 |
0 |
1 |
0 |
0 |
Jumlah |
18 |
2 |
20 |
100 |
17 |
0 |
2 |
1 |
0 |
Jabatan |
Pecahan
dalam setiap jabatan (%) |
|
|
Pecahan
dalam setiap jabatan (%) |
|||||
|
|
||||||||
JKAS |
100 |
0 |
|
|
66.67 |
0 |
33.33 |
00 |
0 |
JKEES |
100 |
0 |
|
|
66.67 |
0 |
0 |
33.33 |
0 |
JKKP |
50 |
50 |
|
|
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
JKMB |
100 |
0 |
|
|
90 |
0 |
10 |
0 |
0 |
Jumlah |
90 |
10 |
|
|
85 |
0 |
10 |
5 |
0 |
Rajah 2a: Peratus Graduan 2005 Yang
Telah Bekerja
Rajah di atas menunjukkan peratus
responden tahun 2005 yang telah bekerja. Berdasarkan kepada carta pai di atas,
seramai 16.28% (7 daripada 47 responden) JKAS telah mendapat pekerjaan dan
hanya 2 responden (50%) masih tidak bekerja dan JKEES pula seramai 15 responden
(34.88%) telah mendapat pekerjaan. Manakala kesemua responden dari JKKP dan
JKMB telah mendapat pekerjaan dengan masing-masing 13.95% dan 34.88% daripada
47 responden.
Rajah 2b: Peratus Graduan Sebelum 2005
Yang Telah Bekerja
Rajah
2b menunjukkan peratus graduan sebelum 2005 yang telah mendapat pekerjaan.
Dapat
dilihat daripada rajah tersebut, kesemua responden (15.99% masing-masing) dari
JKAS dan JKEES telah mendapat pekerjaan. Manakala responden dari JKKP juga
kesemuanya telah mendapat pekerjaan iaitu seramai 4 responden (21.05%) dan 9
(47.37% daripada 10 responden) dari JKMB yang telah bekerja. Daripada kesemua
responden, hanya seorang responden dari JKMB yang masih belum bekerja kerana
telah menyambung pekerjaan.
Daripada kaji
selidik, didapati bahawa pendapatan responden tahun 2005 adalah di antara julat
RM 4000 dan ke bawah. Bagi responden JKAS, mereka hanya memperolehi pendapatan
di antara RM 2000 dan ke bawah iaitu seramai 7 responden (28%). Manakala JKMB
mrupakan peratusan tertinggi responden yang memperolehi pendapatan antara RM
2001 hingga RM 4000 iaitu sebanyak 50% (8 responden) dan sebanyak 36%
memperolehi pendapatan dari RM 2000 dan ke bawah. Ini diikuti responden dari
JKEES dan JKKP iaitu masing-masing sebanyak 25% (masing-masing seramai 4
responden). Manakala bagi jumlah pendapatan dari RM 2000 dan ke bawah, JKEES
merupakan responden yang terbanyak iaitu 36% (9 responden). JKKP pula merupakan
jabatan yang mempunyai responden yang terendah memperolehi julat pendapatan
dari RM 2000 dan ke bawah iaitu sebanyak 8% (2 responden). Sila rujuk Rajah
3a.
Manakala
responden sebelum 2005 memperolehi jumlah pendapatan yang agak stabil. Majoriti
daripada responden memperolehi pendapatan antara RM 2001 hingga RM 4000 iaitu
seramai 9 responden (52%), diikuti julat pendapatan dari RM8001 dan ke atas
iaitu seramai 4 (6%), dan jumlah pendapatan dari RM 6000 hingga RM 8000 seramai
2 responden (12%). Pendapatan antara RM 2000 dan ke bawah serta RM 4001 hingga
RM 6000 seramai 1 responden (12%) masing-masing. Rujuk Rajah 3b.
Rajah 3a:
Peratus Pendapatan Responden 2005
Rajah
3b: Peratus Pendapatan Responden Sebelum 2005
4.1.2
Profil Responden Ibu Bapa Graduan
Daripada jumlah responden ibu bapa yang
menjawab borang kaji selidik ini, hanya seorang responden yang berbangsa India
dan yang selebihnya adalah responden berbangsa Melayu. Jadual yang berkaitan
dengan responden ibu bapa graduan ditunjukkan dalam Rajah 4.
Rajah 4: Bilangan Responden Ibu Bapa Graduan Berdasarkan Bangsa dan Bidang
Pekerjaan
4.2
Penilaian Responden Terhadap Objektif
Pendidikan Program Kejuruteraan
Berdasarkan
objektif pendidikan Program Kejuruteraan, hampir kesemua responden memberikan
tahap peratusan persetujuan yang tinggi. Ini dapat dilihat dari Rajah 5 yang
menunjukkan tahap peratusan persetujuan responden.
Dapat dilihat
dari carta palang tersebut, ibu bapa graduan mencatatkan peratusan persetujuan
yang tinggi terhadap objektif pertama iaitu sebanyak 87.5% (7 daripada 8
responden), diikuti graduan tahun 2005 sebanyak 85.11% (40 daripada 47
responden) dan 80% (16 daripada 20 responden) graduan sebelum tahun 2005
bersetuju dengan objektif tersebut.
Rajah 5:
Peratus Persetujuan Responden Terhadap Objektif Pembelajaran
KEKUNCI:
O1:
Untuk menghasikan graduan yang mempunyai ilmu asas yang mencukupi untuk
berperanan sebagai seorang jurutera
dengan cekap
O2: Untuk menghasilkan graduan yang memahami,
bersikap profesional dan beretika terhadap kewajipannya kepada Pencipta,
pelanggan dan masyarakat.
O3: Untuk
menghasilkan graduan yang akan memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu
dalam bidang kejuruteraan dan dalam masa yang sama mahir berkomunikasi dalam
Bahasa Inggeris.
O4: Untuk menghasilkan graduan garduan yang mampu menyesuaikan diri
dalam suasana kerja antarabangsa/global.
O5: Untuk
menghasilkan graduan yang mampu memimpin organisasi kejuruteraan berdasarkan
ilmu dan pengalaman.
O6: Untuk
menghasilkan graduan yang mampu menjalankan penyelidikan dalam bidang
kejuruteraan samada di peringkat pasca siswazah atau di dalam organisasi
masing-masing.
Bagi objektif
kedua, tahap peratusan persetujuan bagi graduan tahun 2005 sebanyak 87.23% (41
responden), graduan sebelum tahun 2005 sebanyak 80.00% (16 responden), manakala
ibu bapa mencatatkan tahap persetujuan sebanyak 75.00% iaitu seramai 6
responden. Untuk objektif ketiga, seramai 31 (65.98%) graduan tahun 2005 yang
bersetuju dengan objektif ini, 17 (85.00%) dicatatkan oleh graduan sebelum
tahun 2005 yang bersetuju manakala ibu bapa memberikan jumlah peratusan
persetujuan yang tinggi iaitu sebanyak 87.50% (7 responden).
Didapati bahawa
kesemua bersetuju dengan pernyataan positif keempat di mana mereka bersetuju
bahawa fakulti berjaya menghasilkan yang mampu menyesuaikan diri dalam suasana
kerja di peringkat antarabangsa ataupun global. Graduan tahun 2005 memberikan
persetujuan yang agak tinggi iaitu 78.72% (37 responden). Ini diikuti sebanyak
75.00%, masing-masing dicatatkan oleh graduan sebelum 2005 (15 responden) dan
ibu bapa (6 responden).
Bagi pernyataan
positif kelima, di mana fakulti berupaya menghasilkan graduan yang mampu
memimpin organisasi kejuruteraan pula menunjukkan kadar persetujuan yang tinggi
di kalangan graduan sebelum tahun 2005 dan ibu bapa. Statistik menunjukkan
graduan sebelum tahun 2005 memberikan persetujuan sebanyak 90.00% (18
responden), diikuti oleh ibu bapa sebanyak 87.50% (7 responden) dan 74.47% (37
responden) graduan tahun 2005 yang bersetuju dengan pernyataan itu,
Bagi pernyataan
keenam pula, statistik menunjukkan graduan sebelum tahun 2005 mencatatkan tahp
persetujuan yang tinggi di kalangan responden iaitu sebanyak 85.00% (17
responden), diikuti oleh graduan tahun 2005 sebanyak 78.72% (37 responden) dan
75.00% (6 responden) dipersetujui oleh ibu bapa.
4.3
Penilaian Pencapaian Objektif
Pendidikan
Berdasarkan
objektif pendidikan, pihak fakulti ingin mengetahui sejauh mana para graduan
sebelum tahun 2005 telah mencapai objektif-objektif tersebut. Taburan tahap
pencapaian para graduan sebelum tahun 2005 ditunjukkan dalan Rajah 6. [Sila
Rujuk Rajah 6]
Jika dilihat
Rajah 6, didapati bahawa kesemua objektif pendidikan Fakulti Kejuruteraan
tercapai. 70.00% (14 orang) graduan sebelum tahun 2005 menjawab bahawa objektif pertama pendidikan fakulti tercapai, iaitu
fakulti berjaya menghasilkan graduan yang mempunyai ilmu asas yang mencukupi
untuk berperanan sebagai seorang jurutera dengan cekap.
Rajah 6: Bilangan dan Peratusan Percapaian Graduan Sebelum Tahun 2005
Terhadap Objektif Pendidikan
KEKUNCI:
O1:
Untuk menghasikan graduan yang mempunyai ilmu asas yang mencukupi untuk
berperanan sebagai seorang jurutera
dengan cekap
O2: Untuk menghasilkan graduan yang memahami,
bersikap profesional dan beretika terhadap kewajipannya kepada Pencipta,
pelanggan dan masyarakat.
O3: Untuk
menghasilkan graduan yang akan memartabatkan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu
dalam bidang kejuruteraan dan dalam masa yang sama mahir berkomunikasi dalam Bahasa
Inggeris.
O4: Untuk menghasilkan graduan garduan yang mampu menyesuaikan diri
dalam suasana kerja antarabangsa/global.
O5: Untuk
menghasilkan graduan yang mampu memimpin organisasi kejuruteraan berdasarkan
ilmu dan pengalaman.
O6: Untuk
menghasilkan graduan yang mampu menjalankan penyelidikan dalam bidang
kejuruteraan samada di peringkat pasca siswazah atau di dalam organisasi
masing-masing.
Manakala, untuk
objektif pendidikan kedua, iaitu untuk menghasilkan graduan yang memahami,
bersikap professional dan beretika terhadap kewajipan kepada Pencipta,
pelanggan dan masyarakat, sebanyak 75.00% (15 orang) graduan sebelum tahun 2005
menjawab bahawa objektif tersebut tercapai. Untuk objektif ketiga, sebanyak
65.00% (13 orang) menjawab objektif pendidikan tersebut tercapai. Ini bermakna
fakulti berjaya menghasilkan graduan yang memartabatkan Bahasa Melayu sebagai
medium perantaraan.
Dari rajah
tersebut juga, didapati sebanyak 70.00% (14 orang) graduan menyatakan objektif
keempat, iaitu fakulti mampu menghasilkan graduan yang mampu menyesuaikan diri
dalam suasana kerja di peringkat antarabangsa, tercapai. Peratusan pencapaian
objektif kelima juga sebanyak 70.00% (14 orang) graduan yang bersetuju
menyatakan objektif tersebut tercapai. Manakala, sebanyak 65.00% (13 orang)
graduan menjawab objektif keenam, iaitu graduan mampu menjalankan penyelidikan
dalam bidang kejuruteraan.
4.4
Penilaian Pencapaian Hasil Pembelajaran
Untuk bahagian
ini, pihak fakulti ingin mengetahui persepsi para graduan mengenai tahap
pencapaian hasil-hasil pembelajaran bagi kesemua program kejuruteraan. Ini
dapat dilihat dalam Rajah 7. [Sila rujuk kekunci untuk pernyataan hasil
pembelajaran.]
Berdasarkan Rajah 6, sebanyak 82.98% (39 responden) graduan tahun 2005 dan
80.00% (16) graduan sebelum tahun 2005 bersetuju bahawa pernyataan positif
hasil pembelajaran pertama tercapai. Ini menunjukkan bahawa mereka berkebolehan
dalam mendapatkan dan mengaplikasi ilmu asas sains dan kejuruteraan. Untuk
pernyataan positif hasil pembelajaran kedua, sebanyak 70.21% (33) graduan tahun
2005 manakala 80.00% (16) graduan sebelum tahun 2005 menjawab bahawa hasil
pembelajaran tersebut tercapai. Untuk hasil pembelajaran ketiga pula, hanya
51.06% (24) graduan tahun 2005 manakala sebanyak 70.00% (14) graduan sebelum tahun
2005 bersetuju menyatakan bahawa hasil pembelajaran tersebut tercapai. Hasil
pembelajaran keempat pula menunjukkan sebanyak 70.21% (33) dan 70.00% (14)
masing-masing bersetuju bahawa ia tercapai. Rajah 6 juga menunjukkan bahawa
63.83% (30) graduan tahun 2005 dan hanya 50.00% (10) graduan sebelum tahun 2005
menyatakan hasil pembelajaran kelima tercapai.
Berdasarkan statistik yang diperolehi, sebanyak 74.47% (35) graduan tahun
2005 dan 85.00% (17) graduan sebelum tahun 2005 menyatakan bahawa pernyataan hasil
pembelajaran keenam tercapai. Seramai 87.23% (41) dan 85.00% (17) para graduan
masing-masing menyatakan bahawa mereka memahami tanggungjawab dan etika sebagai
seorang jurutera professional dan ini membuktikan hasil pembelajaran tersebut
tercapai.
Rajah 7:
Persepsi Responden Terhadap Hasil Pembelajaran
KEKUNCI:
C1:
Saya berkebolehan untuk mendapatkan dan mengaplikasikan ilmu pengetahuan
asas sains dan kejuruteraan.
C2: Saya berkebolehan untuk berkomunikasi secara
efektif bukan sahaja dengan para jurutera, malahan juga dengan masyarakat umum.
C3: Saya
mempunyai kemahiran teknikal yang mendalam dalam bidang pengkhususan
masing-masing.
C4: Saya berkebolehan untuk
mengenal pasti masalah kejuruteraan serta mendapatkan penyelesaian bagi masalah
tersebut.
C5: Saya
berkebolehan untuk menggunakan pendekatan sistem dalam merekabentuk dan menilai
prestasi operasi.
C6: Saya
berkebolehan untuk berfungsi secara efektif secara individu dan di dalam
kumpulan dengan kemampuan untuk menjadi ketua atau pengurus, begitu juga
sebagai seorang ahli kumpulan yang efektif.
C7: Saya
memahami tanggungjawab dan etika sebagai seorang jurutera professional dalam
aspek sosial, budaya, global dan alam sekitar serta keperluan bagi pembangunan
lestari.
C8: Saya
mempunyai jangkaan terhadap keperluan untuk menjalani pembelajaran berterusan,
dan mempunyai kapasiti untuk berbuat demikian.
C9: Saya
berkebolehan merekabentuk dan menjalankan ujikaji, serta mampu menganalisa dan
mengfinteprestasikan data.
C10: Saya
berkebolehan untuk berfungsi dalam kumpulan pelbagai disiplin.
C11: Saya
mempunyai pengetahuan tentang isu-isu semasa yang berkaitan dengan bidang saya.
C12: Saya
berkebolehan untuk menggunakan teknik-teknik, kemahiran dan alat-alat moden
dalam amalan kejuruteraan.
Untuk pernyataan hasil pembelajaran kelapan pula, sebanyak 82.98% (39)
graduan tahun 2005 dan 75.00% (15) graduan sebelum tahun 2005 menyatakan bahawa
hasil pembelajaran tersebut tercapai. Namun, hanya 57.45% (27) graduan tahun
2005 dan 65.00% (13) graduan sebelum tahun 2005 menjawab bahawa hasil
pembelajaran kesembilan tercapai. Manakala, seramai 87.23% (41) graduan tahun
2005 menjawab yang mereka berkebolehan untuk berfungsi dalam kumpulan pelbagai
disiplin dan hanya 70.00% (14) graduan sebelum tahun 2005 menyatakan hasil
pembeljaran tersebut tercapai.
Rajah 6 juga menunjukkan untuk hasil pembelajaran kesebelas, iaitu
mempunyai pengetahuan tentang isu-isu semasa, sebanyak 65.00% (13) graduan
sebelum tahun 2005 dan 59.57% (28) graduan tahun 2005 menyatakan hasil
pembelajaran tersebut tercapai. Manakala, sebanyak 76.00% (36) graduan tahun
2005 dan hanya 60.00% (12) graduan tahun 2005 menyatakan bahawa mereka
berkebolehan untuk menggunakan teknik-teknik, kemahiran dan alat-alat moden
dalam amalan kejuruteraan.
5.0 RUMUSAN
Berdasarkan
keputusan kaji selidik yang diperolehi, dapat disimpulkan bahawa:
(i)
Seramai 47 graduan
tahun 2005 telah disampel, di mana 17 responden daripada Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Elektronik dan Sistem, 15 responden
daripada Jabatan Kejuruteraan Mekanik
dan Bahan, 9 responden daripada Jabatan
Kejuruteraan Awam dan Sekitar dan Jabatan Kejuruteraan Kimia dan Proses hanya
6 responden.
(ii)
Manakala, sejumlah
20 responden graduan sebelum tahun 2005
di mana Jabatan Kejuruteraan Mekanik dan
Bahan seramai 10 responden, Jabatan
Kejuruteraan Kimia dan Proses seramai 4 responden dan Jabatan Kejuruteraan Awam dan Sekitar dan Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Elektronik dan Sistem seramai 3
responden masing-masing.
(iii)
Seramai 10 responden ibu bapa
yang menjawab borang kaji selidik ini, hanya seorang responden yang berbangsa
India dan yang selebihnya adalah responden berbangsa Melayu.
(iv)
Untuk soalan berkaitan dengan peratus persetujuan responden terhadap
objektif pendidikan program Fakulti Kejuruteraan, secara keseluruhannya di
kalangan responden graduan tahun 2005 adalah
dalam lingkungan 65.96% - 87.23%,
manakala selang peratusan 75.00% -
90.00% telah dicatatkan bagi graduan sebelum tahun 2005. Manakala
selang peratusan 75.00% - 87.50%
telah dicatatkan oleh responden ibu bapa.
(v)
Berdasarkan analisis tahap pencapaian objektif
pendidikan, graduan sebelum tahun 2005
mencatatkan selang peratusan antara 65.00%
- 75.00%.
(vi)
Manakala, untuk soalan berkaitan dengan peratus pencapaian hasil
pembelajaran terhadap program Fakulti Kejuruteraan, secara keseluruhannya
selang pencapaian di kalangan responden graduan
tahun 2005 adalah dalam lingkungan 51.06%
- 87.23%, manakala selang pencapaian 50.00%
- 85.00% telah dicatatkan bagi graduan sebelum tahun 2005.