Minit mesyuarat dengan Lembaga Pengajian dari Industri pada
23 Nov 2005
Kehadiran:
1. PM Dr. Ahmad Kamal Mohd
Ikhsan
2. Prof. Dr. Yusof Ali
3. PM Dr. Sharir Abdullah
4. PM Dr. Norhamidi
Muhamad
5. Dr. Hj. Baba Md Deros
6. Encik Faizal (Industri)
7. Encik Khalid (Industri)
Tempat : Bilik mesyuarat JKMB
Masa : 9.30 pagi
Catatan Perbincangan:
1.
Bilangan pelajar untuk kuliah kursus am dicadangkan supaya ≤ 70
orang. Ini kerana bilangan pelajar pada masa ini ± 200 orang untuk kursus am dianggap besar dan menjadikan
penyampaian kuliah kurang berkesan.
2.
Sungutan pelajar mengenai kursus-kursus “prerequisite” yang
perlu diambil, walaupun dah penuh “quota” tetapi pelajar masih terpaksa
mendaftar kerana kalau tidak mengikuti kursus itu sekarang, jadi tak boleh
ambil kursus yang seterusnya.
3.
Encik Faisal telah menanyakan mengenai 6 “Objectives” and 11 “Outcomes”
OBE – Dr. Kamal telah menerangkan apa yang mahu/perlu dicapai oleh oleh bakal
graduan sebaik sahaja mereka menamatkan
pengajian diperingkat sarjana muda (i.e.
11 “Outcomes), manakala objektif
pula ialah kemampuan graduan mencapai (i.e. 6 objectives) setelah beberapa
tahun mereka bekerja di industri.
4.
Encik Faisal telah komen mengenai kesesuaian objektif 3 – “to uphold
the Malay language” dalam era globalized dan marketable para graduan di dalam
pasaran kerja yang mementingkan penggunaan bahasa Inggeris dari aspek operasi
dan komunikasi harian.
5.
Dr. Norhamidi telah memberikan hujah mengenai penggunaan bahasa Melayu
dan pengajaran (i.e. kuliah dan makmal) kerana mengikuti aspirasi penubuhan UKM
dan dalam masa yang sama menggalakkan pelajar menggunakan bahasa Inggeris dalam
membuat pembentangan lisan dan kerja kursus. Ini dilakukan untuk memahirkan
pelajar dalam menggunakan bahasa Inggeris.
6.
Menurut Dr. Sharir – pada 2007 50% daripada kursus-kursus yang
ditawarkan di UKM akan diajar dalam bahasa Inggeris.
7.
Encik Faisal berpendapat bahasa Inggeris perlu digunakan sepenuhnya
dalam pengajaran kerana ianya lebih mudah untuk difahami oleh pelajar
berbanding dengan bahasa Melayu. Ini disebabkan kebanyakan buku rujukan ditulis
dalam bahasa Inggeris.
8.
Menurut Encik Faisal dan Encik Khalid kemampuan teknikal graduan daripada
universiti tempatan adalah setanding dengan graduan universiti luar negara.
Walaubagaimanapun, dalam kebanyakan kes graduan universiti tempatan lemah dari
segi kemahiran pembentangan dan temuduga yang dijalankan dalam bahasa Inggeris.
9.
Menurut Prof. Dr. Yusof Ali, graduan universiti tempatan telah belajar
dalam bahasa Malaysia dari sekolah rendah hingga ke peringkat matrikulasi, jadi
sukar untuk menyesuaikan/memahirkan diri dalam penggunakan bahasa Inggeris.
10.
Dr. Kamal bertanya pada Encik Faisal mengenai kemajuan yang dicapai
oleh graduan baru mula bekerja sehingga 3 – 4 bekerja. Encik Faisal menyatakan
bahawa graduan yang hanya mahir dari segi teknikal dan lemah serta kurang
“self-confident” masih kekal sebagai jurutera, manakala yang berkemampuan
berkomunikasi dan mempunyai “self-confident” yang tinggi cepat mendapat
kenaikan pangkat ke peringkat pengurusan.
11.
Menurut Encik Khalid, rintangan awal graduan di dalam alam pekerjaan
sebagai jurutera ialah kemampuan untuk menyelesaikan masalah secara sistematik.
Ini kerana kebanyakan tugas jurutera di industri ialah untuk menyelesaikan
masalah-masalah kejuruteraan. Apabila sudah mempunyai kemampuan dalam
menyelesaikan masalah, jurutera akan mendapat kenaikan gaji dan pangkat dengan
lebih mudah.
12.
Menurut Encik Faisal, peranan universiti ialah untuk menyediakan
pelajar untuk bekerja dari aspek teknikal, komunikasi, kemahiran dan keyakinan
untuk membentangkan pengetahuan yang ada dalam diri masing-masing.
13.
Menurut Dr. Kamal, pihak universiti telah mengadakan kaji selidik “exit
survey” untuk pelajar yang telah
menamatkan pengajian. Hasil kaji selidik menunjukkan kebanyakan pelajar ingin
mencapai “outcome” No. 2 “to become competent and ethical professional
engineers”.
14.
Encik Khalid dan Encik Faisal bersetuju dengan “outcome No. 7”.
15.
Menurut Encik Khalid para graduan muda patut memulakan kerjaya mereka
di syarikat kecil yang memberikan peluang mempelajari “multi-skills and
multi-areas” dalam bidang teknikal & pengurusan. Pengalaman ini lebih
bernilai berbanding dengan menjalankan satu tugas di syarikat besar.
16.
Encik Khalid dan Encik Faisal mencadangkan agar pelajar didedahkan
dengan program keusahawanan untuk memberikan pelajar “flexibility” berbanding
hanya menumpukan kursus-kursus kejuruteraan sahaja.
17.
Menurut Dr. Kamal universiti menghadapi konflik diantara memberikan
ilmu pengetahuan kepada pelajar dan dalam masa yang sama memenuhi
kehendak/keperluan industri.
18.
Fokus industri ialah untuk mendapatkan keuntungan semata-mata, oleh itu universiti perlu
membuat “judgement on the scope and depth of the knowledge they want to impart
to the students”.
19.
Menjemput penceramah daripada industri untuk memberi ceramah kepada
pelajar tentang bagaimana jurutera boleh menjadi usahawan (entrepreneurs).
20.
Pelajar kejuruteraan perlu juga diasuh/dididik agar menjadi lebih
kreatif dalam menggunakan ilmu
pengetahuan kejuruteraan yang telah mereka pelajari di universiti.
Disediakan oleh: Dr. Hj Baba
Md Deros