^ menu utama
Di samping objektif yang dinyatakan di atas, jabatan juga menetapkan beberapa hasil pembelajaran yang seharusnya dicapai oleh para graduan semasa mereka berada di peringkat universiti dan pada masa mendapat ijazah:-
1.
Berkebolehan untuk
mendapatkan dan mengaplikasikan ilmu pengetahuan asas sains dan kejuruteraan.
2.
Berkebolehan untuk berkomunikasi secara efektif
bukan sahaja dengan para jurutera, malahan juga dengan masyarakat umum.
3.
Mempunyai kemahiran teknikal
yang mendalam dalam bidang kejuruteraan
mekanikal/pembuatan.
4.
Berkebolehan untuk mengenalpasti masalah
kejuruteraan mekanikal/pembuatan serta mendapatkan penyelesaian bagi masalah menggunakan
perkakasan moden.
5.
Berkebolehan untuk menggunakan pendekatan sistem dalam
merekabentuk dan menilai prestasi operasi.
6.
Berkebolehan untuk berfungsi secara efektif secara
individu dan di dalam kumpulan dengan kemampuan untuk menjadi ketua atau
pengurus, begitu juga sebagai seorang ahli kumpulan yang efektif.
7.
Memahami tanggungjawab dan etika sebagai seorang
jurutera professional dalam aspek sosial, budaya, global, dan alam sekitar
serta keperluan bagi pembangunan lestari.
8.
Mempunyai jangkaan terhadap keperluan untuk
menjalani pembelajaran sepanjang hayat, dan mempunyai kapasiti untuk berbuat
demikian.
9.
Berkebolehan merekabentuk
dan menjalankan ujikaji, serta mampu menganalisa dan mengintepretasikan data.
10.
Berkebolehan untuk
berfungsi dalam kumpulan pelbagai disiplin.
11.
Mempunyai pengetahuan tentang isu-isu semasa yang
berkaitan dengan kejuruteraan mekanikal/pembuatan.
12.
Mempunyai pengetahuan tentang konsep pengurusan
projek, pentadbiran, perniagaan dan keusahawanan.
To prepare the students for the programme objectives to be
achieved, a set of learning outcomes, that is, statements that describe what
graduates are expected to know and are able to do during the course of their
studies at the university and at the time of obtaining their degrees, have been
adopted. These outcomes are:-
1.
Ability to acquire and apply
knowledge of basic science and engineering fundamentals.
2.
Ability
to communicate effectively, not only with engineers but also with the community
at large.
3.
Having in-depth technical
competence in a mechanical/manufacturing engineering discipline.
4.
Ability to undertake problem
identification, formulation and solution using the modern engineering tools.
5.
Ability to utilise a systems
approach to design and evaluate operational performance.
6.
Ability to function effectively
as an individual and in a group with the capacity to be a leader or manager as
well as an effective team member.
7.
Having the understanding of the social,
cultural, global and environmental responsibilities and ethics of a
professional engineer and the need for sustainable development.
8.
Recognising the need to
undertake lifelong learning, and possessing/acquiring the capacity to do so.
9.
Ability to design and conduct
experiments, as well as to analyse and interpret data.
10.
Ability to function on
multi-disciplinary teams.
11.
Having the knowledge of
contemporary issues in mechanical/manufacturing engineering.
12.
Having
the knowledge of project management concepts, administration, business and
entrepreneurship.
Bil |
Outcomes |
Petunjuk |
Pengajaran |
Penilaian |
1 |
Berkebolehan untuk mendapatkan dan mengaplikasikan ilmu pengetahuan asas sains
dan kejuruteraan |
Pelajar boleh
menjawab soalan peperiksaan bertaraf tidak kurang dari tahap aplikasi
taksonomi Bloom |
Pengajaran,
e-learning dan Problem Based Learning (PBL) |
Peperiksaan
dan penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar |
2 |
Berkebolehan
untuk berkomunikasi secara efektif bukan sahaja dengan para jurutera, malahan
juga dengan masyarakat bukan teknikal |
Pelajar boleh
menyampaikan seminar hasil projek dengan baik, lisan dan bertulis, dan boleh
menjawab soalan-soalan dengan baik. |
Laporan
projek secara bertulis dan pembentangan lisan. |
Laporan
bertulis dan pembentangan secara lisan. Soal selidik pelajar dan majikan
(termasuk semasa latihan industri) |
3 |
Mempunyai
kemahiran teknikal yang mendalam dalam bidang kejuruteraan mekanikal/pembuatan |
Pelajar boleh
mengaplikasikan pengetahuan teknikal dalam bidang-bidang pengkhususan |
Kursus
elektif termaju dan PBL |
Peperiksaan
dan penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan |
4 |
Berkebolehan
untuk mengenalpasti masalah kejuruteraan awam serta mendapatkan penyelesaian
dengan menggunakan alat-alat modern kejuruteraan |
Berjaya
mengenal pasti dan menyelesaikan masalah dalam projek ilmiah dan projek-projek
lain |
Audit isu dan
masalah semasa. PBL |
Penilaian
berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan |
5 |
Berkebolehan
untuk menggunakan pendekatan sistem dalam mereka bentuk infrastruktur
kejuruteraan awam dan melakukan penilaian ekonomi |
Memahami dan
boleh menjawab soalan-soalan temuduga dan memahami kekangan |
Pengajaran di
kelas dan PBL besar |
Peperiksaan
dan penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan |
6 |
Berkebolehan
untuk berfungsi secara efektif secara individu dan di dalam kumpulan dengan
kemampuan untuk menjadi ketua atau pengurus, begitu juga sebagai seorang ahli
kumpulan yang efektif |
Menunjukkan
potensi memimpin, mengetuai atau mengurus satu kumpulan. |
Projek besar
secara berkumpulan. |
Projek besar
secara berkumpulan |
7 |
Memahami
tanggungjawab dan etika sebagai seorang jurutera professional dalam aspek
sosial, budaya, global, dan alam sekitar serta keperluan bagi pembangunan
lestari |
Menunjukkan
pengetahuan dalam kod etika, alam sekitar dan pembangunan lestari |
Pengajaran di
kelas, penilaian kesan alam sekitar, simulasi dan pembahasan |
Peperiksaan
dan penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan. |
8 |
Mempunyai
jangkaan terhadap keperluan untuk menjalani pembelajaran sepanjang hayat, dan
mempunyai kapasiti untuk berbuat demikian |
Boleh
mendapatkan dan menerangkan perkara-perkara yang tidak diajar dan tidak
banyak rujukan. |
Projek
rekabentuk dan e-learning |
Penilaian
berasaskan projek. |
9 |
Berkebolehan
merekabentuk dan menjalankan ujikaji, serta mampu menganalisa dan
mengintepretasikan data |
Mampu
menjalankan satu-satu ujian dan eksperimen yang tidak diperincikan |
Projek ilmiah
|
Penilaian
berasaskan projek. |
10 |
Berkebolehan
untuk berfungsi dalam kumpulan pelbagai disiplin |
Mampu
menjalankan projek yang pelbagai bidang |
Projek
rekabentuk dan Projek bersepadu (capstone) |
Penilaian
berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan |
11 |
Mempunyai
pengetahuan tentang isu-isu semasa yang berkaitan dengan kejuruteraan mekanikal/pembuatan |
Boleh
menjawab soalan spontan berkenaan isu semasa. |
Setiap
pelajar diminta membuat pembentangan mengenai isu semasa dalam bidang kursus |
Penilaian
pembentangan lisan dan kandungan pembentangan. |
12 |
Berkebolehan
dan mahir menggunakan teknik dan perkakasan kejuruteraan moden yang perlu
dalam amalan kejuruteraan mekanikal/pembuatan |
Mampu
menerangkan juzuk pengurusan projek, undang-undang kintrak, dasar-dasar
pembangunan kerajaan, kawalan kos. |
Projek
rekabentuk dan Projek ilmiah |
Penilaian
projek. |
Learning Strategy
Planning Hierarchy
Program Educational Objective
^
menu utama