^ menu utama

 


 

Hasil Pembelajaran

 

Di samping objektif yang dinyatakan di atas, jabatan juga menetapkan beberapa hasil pembelajaran yang seharusnya dicapai oleh para graduan semasa mereka berada di peringkat universiti dan pada masa mendapat ijazah:-

 

1.                  Berkebolehan untuk mendapatkan dan mengaplikasikan ilmu pengetahuan asas sains dan kejuruteraan.

 

2.                  Berkebolehan untuk berkomunikasi secara efektif bukan sahaja dengan para jurutera, malahan juga dengan masyarakat umum.

 

3.                  Mempunyai kemahiran teknikal yang mendalam dalam bidang kejuruteraan mekanikal/pembuatan.

 

4.                  Berkebolehan untuk mengenalpasti masalah kejuruteraan mekanikal/pembuatan serta mendapatkan penyelesaian bagi masalah menggunakan perkakasan moden.

 

5.                  Berkebolehan untuk menggunakan pendekatan sistem dalam merekabentuk dan menilai prestasi operasi.

 

6.                  Berkebolehan untuk berfungsi secara efektif secara individu dan di dalam kumpulan dengan kemampuan untuk menjadi ketua atau pengurus, begitu juga sebagai seorang ahli kumpulan yang efektif.

 

7.                  Memahami tanggungjawab dan etika sebagai seorang jurutera professional dalam aspek sosial, budaya, global, dan alam sekitar serta keperluan bagi pembangunan lestari.

 

8.                  Mempunyai jangkaan terhadap keperluan untuk menjalani pembelajaran sepanjang hayat, dan mempunyai kapasiti untuk berbuat demikian.

 

9.                  Berkebolehan merekabentuk dan menjalankan ujikaji, serta mampu menganalisa dan mengintepretasikan data.

 

10.              Berkebolehan untuk berfungsi dalam kumpulan pelbagai disiplin.

 

11.              Mempunyai pengetahuan tentang isu-isu semasa yang berkaitan dengan kejuruteraan mekanikal/pembuatan.

 

12.              Mempunyai pengetahuan tentang konsep pengurusan projek, pentadbiran, perniagaan dan keusahawanan.

 

 

Learning Outcomes

 

To prepare the students for the programme objectives to be achieved, a set of learning outcomes, that is, statements that describe what graduates are expected to know and are able to do during the course of their studies at the university and at the time of obtaining their degrees, have been adopted. These outcomes are:-

 

1.                 Ability to acquire and apply knowledge of basic science and engineering fundamentals.

 

 

2.                 Ability to communicate effectively, not only with engineers but also with the community at large.

 

 

3.                 Having in-depth technical competence in a mechanical/manufacturing engineering discipline.

 

4.                 Ability to undertake problem identification, formulation and solution using the modern engineering tools.

 

5.                 Ability to utilise a systems approach to design and evaluate operational performance.

 

6.                 Ability to function effectively as an individual and in a group with the capacity to be a leader or manager as well as an effective team member.

 

 

7.                 Having the understanding of the social, cultural, global and environmental responsibilities and ethics of a professional engineer and the need for sustainable development.

 

 

8.                 Recognising the need to undertake lifelong learning, and possessing/acquiring the capacity to do so.

 

9.                 Ability to design and conduct experiments, as well as to analyse and interpret data.

 

10.            Ability to function on multi-disciplinary teams.

 

 

11.            Having the knowledge of contemporary issues in mechanical/manufacturing engineering.

 

12.            Having the knowledge of project management concepts, administration, business and entrepreneurship.

 
Courtesy dari Prof Riza (JKAS)
 http://www.eng.ukm.my/~riza/OBE/OBE.html
 
Program Outcomes, Delivery and Assessment

 

Bil

Outcomes

Petunjuk

Pengajaran

Penilaian

1

Berkebolehan untuk mendapatkan dan mengaplikasikan ilmu pengetahuan asas sains dan kejuruteraan

Pelajar boleh menjawab soalan peperiksaan bertaraf tidak kurang dari tahap aplikasi taksonomi Bloom

Pengajaran, e-learning dan Problem Based Learning (PBL)

Peperiksaan dan penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar

2

Berkebolehan untuk berkomunikasi secara efektif bukan sahaja dengan para jurutera, malahan juga dengan masyarakat bukan teknikal

Pelajar boleh menyampaikan seminar hasil projek dengan baik, lisan dan bertulis, dan boleh menjawab soalan-soalan dengan baik.
Penampilan diri yang baik.
Bercakap dengan jelas dan cukup kuat.
Berintraksi dengan pendengar

Laporan projek secara bertulis dan pembentangan lisan.

Laporan bertulis dan pembentangan secara lisan. Soal selidik pelajar dan majikan (termasuk semasa latihan industri)

3

Mempunyai kemahiran teknikal yang mendalam dalam bidang kejuruteraan mekanikal/pembuatan

Pelajar boleh mengaplikasikan pengetahuan teknikal dalam bidang-bidang pengkhususan

Kursus elektif termaju dan PBL

Peperiksaan dan penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan

4

Berkebolehan untuk mengenalpasti masalah kejuruteraan awam serta mendapatkan penyelesaian dengan menggunakan alat-alat modern kejuruteraan

Berjaya mengenal pasti dan menyelesaikan masalah dalam projek ilmiah dan projek-projek lain

Audit isu dan masalah semasa. PBL

Penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan

5

Berkebolehan untuk menggunakan pendekatan sistem dalam mereka bentuk infrastruktur kejuruteraan awam dan melakukan penilaian ekonomi

Memahami dan boleh menjawab soalan-soalan temuduga dan memahami kekangan

Pengajaran di kelas dan PBL besar

Peperiksaan dan penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan

6

Berkebolehan untuk berfungsi secara efektif secara individu dan di dalam kumpulan dengan kemampuan untuk menjadi ketua atau pengurus, begitu juga sebagai seorang ahli kumpulan yang efektif

Menunjukkan potensi memimpin, mengetuai atau mengurus satu kumpulan.
Menjadi ahli kumpulan yang aktif

Projek besar secara berkumpulan.
Simulasi

Projek besar secara berkumpulan

7

Memahami tanggungjawab dan etika sebagai seorang jurutera professional dalam aspek sosial, budaya, global, dan alam sekitar serta keperluan bagi pembangunan lestari

Menunjukkan pengetahuan dalam kod etika, alam sekitar dan pembangunan lestari

Pengajaran di kelas, penilaian kesan alam sekitar, simulasi dan pembahasan

Peperiksaan dan penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan.

8

Mempunyai jangkaan terhadap keperluan untuk menjalani pembelajaran sepanjang hayat, dan mempunyai kapasiti untuk berbuat demikian

Boleh mendapatkan dan menerangkan perkara-perkara yang tidak diajar dan tidak banyak rujukan.

Projek rekabentuk dan e-learning

Penilaian berasaskan projek.
Soal selidik pelajar dan majikan

9

Berkebolehan merekabentuk dan menjalankan ujikaji, serta mampu menganalisa dan mengintepretasikan data

Mampu menjalankan satu-satu ujian dan eksperimen yang tidak diperincikan

Projek ilmiah

Penilaian berasaskan projek.
Soal selidik pelajar dan majikan

10

Berkebolehan untuk berfungsi dalam kumpulan pelbagai disiplin

Mampu menjalankan projek yang pelbagai bidang

Projek rekabentuk dan Projek bersepadu (capstone)

Penilaian berasaskan projek. Soal selidik pelajar dan majikan

11

Mempunyai pengetahuan tentang isu-isu semasa yang berkaitan dengan kejuruteraan mekanikal/pembuatan

Boleh menjawab soalan spontan berkenaan isu semasa.
Folio

Setiap pelajar diminta membuat pembentangan mengenai isu semasa dalam bidang kursus

Penilaian pembentangan lisan dan kandungan pembentangan.
Soal selidik pelajar dan majikan

12

Berkebolehan dan mahir menggunakan teknik dan perkakasan kejuruteraan moden yang perlu dalam amalan kejuruteraan mekanikal/pembuatan

Mampu menerangkan juzuk pengurusan projek, undang-undang kintrak, dasar-dasar pembangunan kerajaan, kawalan kos.

Projek rekabentuk  dan Projek ilmiah

Penilaian projek.
Soal selidik pelajar dan majikan

 


Learning Strategy

Text Box: Industrial Training 

 

 

 

 



Planning Hierarchy

Program Educational Objective

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

^ menu utama