Pastikan Produk Anda Tepati Janji Mu, Usahawan Dinasihatkan

1
Oleh Saiful Bahri Kamaruddin

Foto Shahiddan Saidi

BANGI, 14 Jun 2016 – Graduan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang mahu menjadi usahawan perlu mempunyai pernyataan yang jelas yang menerangkan bagaimana produk mereka menyelesaikan masalah pelanggan atau memperbaiki keadaan mereka, kata Naib Canselor Prof Datuk Dr Noor Azlan Ghazali.

Dikenali sebagai Tawaran Nilai, beliau berkata ia menceritakan bagaimana produk menyelesaikan masalah pelanggan, menyampaikan faedah tertentu dalam bentuk nilai yang boleh diukur, dan memberitahu pelanggan mengapa mereka perlu membeli daripada anda dan bukan dari pihak pesaing.

“Anda perlu memberikan cadangan nilai anda sebagai perkara pertama yang pengunjung lihat pada laman sesawang anda, tetapi boleh juga dilihat di semua pintu masuk utama laman web ini, atau dalam iklan anda,” katanya kepada  pelajar usahawan muda dalam acara siri CEO Talk.

Beliau menjelaskan bahawa tawaran nilai adalah faktor utama yang menentukan sama ada orang akan terus membaca lebih lanjut mengenai produk anda  atau keluar dalam laman tersebut.

“Ia juga merupakan perkara utama yang anda perlu menguji – jika ia menetapi sasaran, ia akan menjadi satu rangsangan yang besar,” katanya dalam ceramah tersebut anjuran Pusat Pembangunan  Keusahawanan EKS UKM (UKM-CESMED) di sini pada 21 Mei.

Beliau menasihatkan mereka supaya menguji tawaran nilai mereka kerana syarikat yang kurang dikenali memerlukan tawaran nilai yang lebih baik.

Apabila beliau melihat beberapa perniagaan dalam  talian, salah satu kelemahan yang paling ketara adalah tawaran nilai tidak disebut langsung atau tidak menarik.

Beliau berkata perkara yang memberikan manfaat adalah janji nilai untuk produk tersebut.

“Itulah sebab utama pelanggan perlu membeli daripada anda, dan bukan dari orang lain,” jelas beliau.

Beliau berkata ahli perniagaan yang bercita-cita tinggi perlu meyakinkan bakal pelanggan tentang nilai produk mereka.

“Tanpa tawaran nilai, produk anda tidak laku walaupun berkualiti tinggi,” katanya.

Beliau juga menasihatkan pemilik perniagaan supaya cuba menjangka apa bakal pelanggan mahu dengan menyelidik aliran membeli-belah terkini.

Cara yang terbaik untuk mendapat maklumat ini adalah melalui pungutan pendapat, yakni melalui tinjauan atau kumpulan fokus.

Bagaimanapun, beliau mengingatkan bahawa tawaran nilai bukan satu slogan atau ungkapan jenama.

Beliau berkata tawaran nilai pada lazimnya mengambil kira produk atau perkhidmatan syarikat itu , faedah produk, pelanggan sasaran, dan keunikan barang-barang.ukmnewsportal-bm
2

3