Saranan Supaya Tingkatkan Pendidikan Perbandingan
Oleh Saiful Bahri Kamaruddin
Pix Izwan Azman
KAJANG, SELANGOR, 7 Okt 2015 – Pendidikan Perbandingan sebagai satu bidang kajian adalah penting untuk ekonomi negara dan memerlukan lebih dana dan geran untuk projek penyelidikan.
Malaysia, yang bercita-cita untuk menjadi sebuah negara maju dalam tempoh lima tahun akan datang, agak ketinggalan berbanding negara-negara maju dalam penyelidikan pendidikan perbandingan, kata Timbalan Naib Canselor Universiti INTI Prof Dato’ Dr Ibrahim Bajunid.
Lebih banyak wang diperlukan dalam pendidikan perbandingan kerana ia telah menjadi pelbagai disiplin yang melibatkan banyak jenis kepakaran, kata Prof Ibrahim dalam ucaptama pada perasmian persidangan dua hari Jaringan Penyelidikan Pendidikan Perbandingan ASEAN (ACER-N) yang dianjurkan oleh Universiti Kebangsaan (UKM), di sini hari ini.
Bagaimanapun, beliau menjelaskan bahawa ahli akademik juga mesti berubah pemikiran mereka daripada negara membangun kepada pandangan dunia pertama.
“Perbandingan Pendidikan boleh mengubah persepsi atau pemikiran, yang seterusnya boleh mengubah ahli akademik untuk menggunakan penyelidikan untuk membangunkan ekonomi.
“Kita bercakap tentang kehebatan negara. Walau bagaimanapun ahli akademik kita tidak mampu menghadiri wacana luar negara kerana kekurangan dana. Terdapat jurang antara negara-negara dari segi ekonomi kuat seperti Singapura dan Brunei dan negara-negara ASEAN lain yang menghadapi kekurangan bajet.
“ASEAN mempunyai penduduk seramai 600 juta, salah satu kumpulan terbesar di dunia, tetapi tidak berkuasa dalam ekonomi.
“Kita perlu menghidupkan semula pendidikan perbandingan, pendidikan global dan amalan pendidikan terbaik untuk memacu ekonomi,” katanya.
Menurut beliau pendidikan bukan sahaja mengenai graduan mendapatkan pekerjaan, tetapi juga diguna pakai kepada ekonomi.
“Tidak ada gunanya bercakap tentang pekerjaan dan kebolehpasaran jika tidak ada pekerjaan. Apakah syarikat-syarikat Indonesia dan Malaysia lakukan untuk memenuhi permintaan global?
“Apabila kita bercakap tentang pendidikan dan ekonomi, kita mempunyai beribu-ribu perusahaan kecil dan sederhana, tetapi mereka tidak menarik perhatian dunia,” tegas beliau.
Terdahulu, dalam ucapan alu-aluannya, Naib Canselor UKM Prof Datuk Dr Noor Azlan Ghazali menggesa 200 peserta di persidangan tersebut untuk bertindak pantas untuk membawa perubahan.
“Kami membuat transformasi untuk melahirkan pelajar dan penyelidik dengan nilai-nilai etika yang tinggi, inovatif dan kreatif.
Walau bagaimanapun, Prof Noor Azlan juga mengakui bahawa sejak ACER-N ditubuhkan pada tahun 2014, ia mampu membentuk rangkaian antara para akademik di rantau ini, terutamanya di antara Malaysia dan Indonesia.
Beliau meramalkan bahawa dalam dua tahun lagi ia akan menjadi rangkaian bernilai tinggi yang menghasilkan penyelidikan pendidikan yang dihargai oleh ahli akademik lain.
ACER-N memberi tumpuan penyelidikan untuk meningkatkan kualiti amalan pendidikan, yang akan menjadi dasar.