Simón Rodríguez, Berjuang Di Amerika Latin Sebelum Dan Selepas Merdeka

1
Simón Rodríguez (1769-1854)

Oleh Saiful Bahri Kamaruddin
Foto Wiki Commons

BANGI, 21 Okt 2015 – Negara-negara yang baru merdeka mungkin  berjuang sampai titisan darah terakhir untuk dibebaskan, tetapi ini tidak bermakna bahawa mereka benar-benar boleh berdikari atau bersedia untuk pembaharuan.

Pendidik Latin Amerika dan ahli revolusi Simón Rodríguez (1769-1854) yang berjuang untuk kemerdekaan daripada pemerintahan Sepanyol melalui falsafah, berhadapan dengan hakikat yang ada pihak  berkepentingan mahu mengekalkan cara lama, kata Prof Josu Landa daripada Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

Walaupun diberi tanggungjawab memperbaharui sistem pendidikan di Colombia oleh anak didik beliau pejuang kemerdekaan Simón Bolivar, perubahan ditentang golongan bangsawan, kata Prof Landa dalam syarahannya di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) anjuran Pusat Kajian Amerika Latin (Ikal), di sini hari.

Beliau berkata, Rodriguez mendapat tentangan hebat terhadap reformasi pendidikan, sehingga beliau menegaskan: “Kami merdeka, tetapi tidak bebas – kita pemilik tanah, tetapi tidak diri kita sendiri”.

Menurut Prof Landa, kebanyakan negara-negara Amerika Latin pada masa itu belum benar-benar memahami kemerdekaan.

“Ini bermakna bahawa walaupun pembebasan politik dan pentadbiran dicapai oleh kebanyakan negara-negara yang membentuk ‘Amerika Latin’ – namun kemerdekaan masih belum dicapai.

“Boleh dikatakan bahawa aspek-aspek yang Simón Rodríguez telah memberi tumpuan telah dibenci oleh golongan elit dan pemimpin-pemimpin politik negara-negara bebas daripada belenggu Sepanyol,” katanya.

Beliau menyatakan bahawa Rodriguez mencadangkan penciptaan perintah republik baru, dengan struktur sosial baru yang sesuai dengan hakikat  Amerika selepas kejatuhan empayar Sepanyol.

Ketika dalam buangan di Jamaica semasa pemerintahan Sepanyol, Rodriguez menulis dalam surat-suratnya kepada Bolivar dan revolusioner lain bahawa negara-negara Amerika baru mesti mengatasi keadaan pasif yang mereka telah dipaksa oleh orang Eropah.

Bagaimanapun, beliau berkata Rodrguez tidak mahu mengubah segala-galanya, tetapi untuk menambah kepada apa yang belum wujud.

“Beliau berkata: buang yang keruh, ambil yang jernih – meniru dengan berhati-hati dan, apa sahaja yang tiada, kita cipta,” jelas Prof Lana.

Apa Rodriguez mencadangkan adalah Utopia di mana beliau menolak wawasan yang menumpu ke Eropah dan sifat kebendaan Amerika Utara.

Prof Landa mengajar sebagai profesor sepenuh masa di Jabatan Falsafah, Fakulti Sastera, UNAM sejak tahun 1988.

Turut hadir pada ceramah itu ialah Pengarah Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS) Prof Dr Rashila Ramli dan ketua IKAL Prof Madya Dr Zarina Othman.ukmnewsportal-bm