Jawatankuasa Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan UKM
Jawatankuasa Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan UKM (JKKP-UKM) merupakan jawatankuasa yang ditubuhkan bagi mematuhi Peraturan - Peraturan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan) 1996. JKKP-UKM mula ditubuhkan pada tahun 1997. Bermula Jun 2022, keahlian JKKP-UKM adalah seperti berikut :
- Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar) ( Pengerusi)
- Pengarah ROSH-UKM ( Setiausaha)
- Perwakilan mestilah ahli mesyuarat pengurusan Fakulti yang terdiri daripada Dekan Fakulti, Pengarah Institut, Pengetua Kolej Kediaman, Jawatankuasa Keinstitusian Biokeselamatan & Biosekuriti dan Unit Perkhidmatan & Sokongan OKU (Wakil Majikan)
- Perwakilan meliputi wakil PERTADI UKM, PKAUKM, KESUKMA, PAKAT dan Kesatuan Mahasiswa UKM (Wakil Pekerja)
Fungsi JKKP-UKM adalah sebagaimana yang dinyatakan dalam Peraturan-Peraturan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan) 1996 :
- Menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan – Universiti Kebangsaan Malaysia (JKKP-UKM) yang diadakan tidak kurang daripada tiga bulan sekali. (Peraturan 21).
- Keahlian boleh dilucutkan sekiranya ahli tidak hadir sebanyak 3 kali berturut-turut tanpa pemakluman kepada Pengerusi. (Peraturan 10(a))
- Mengkaji dan memantau keberkesanan program keselamatan dan kesihatan (Peraturan 11(b)).
- Menyemak semula dasar keselamatan & kesihatan UKM (Peraturan 11(d)).
- Memeriksa dan memantau tempat kerja dengan seberapa segera yang selamat, selepas apa-apa kemalangan, kemalangan nyaris, kejadian berbahaya, keracunan pekerjaan atau penyakit pekerjaan yang berlaku di tempat kerja (Peraturan 13(1)).
- Membantu dalam mengadakan apa-apa kegiatan untuk menggalakkan persekitaran kerja yang selamat di tempat kerja. (Peraturan 18)
- Bermesyuarat seberapa kerap berkaitan dengan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja yang perlu setara dengan risiko di tempat kerja tetapi hendaklah bermesyuarat tidak kurang daripada tiga bulan sekali. (Peraturan 21) & (Peraturan 26)
- Mengambil tindakan minit mesyuarat JKKP-UKM (Peraturan 27)
Pelantikan ahli JKKP-UKM dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan & Kesihatan Pekerjaan UKM yang mana sekarang dipengerusikan oleh Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar). Tempoh pelantikan adalah selama 2 tahun dan boleh disambung 2 tahun mengikut kesesuaian.
Penalti Di Bawah Akta Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan (Pindaan) 2022, A1648
Seksyen 30 (4) : Penubuhan Jawatankuasa Keselamatan & Kesihatan Di Tempat Kerja
Penalti RM 100,000 atau 1 tahun penjara atau kedua-duanya.