SALINA YAHYA
(A79194)
ROZIAH CHE
MUSA (A79187)
ENVIRONMENTAL
IMPACT ASSESSMENT
Ř Faedah yang diperolehi hasil
daripada pembinaan lebuhraya
Ř Kesan atau impak pembinaan
lebuhraya ke atas alam sekitar.
Ř Bagaimana cara untuk
mengatasi masalah ini ??
Ř Kesimpulan….
Lebuhraya adalah salah satu sistem pengangkutan utama yang menghubungkan
antara bandar dengan bandar dan antara bandar dengan luar bandar.
Sejarah awal mengenai lebuhraya adalah lebuhraya pertama dijumpai di
Mesopotamia selepas penemuan mengenai roda kira-kira 3500 B.C. Pembinaan jalan
yang mempunyai permukaan berbatu dijumpai dibina sebelum 1500 B.C. di pulau
Crete di Laut Mediterranean. Di barat hemisfera bukti wujud mengenai sistem
jalan yang dibina dengan meluasnya oleh orang-orang Mayan, Aztec dan Incan di
tengah dan selatan Amerika. Pembinaan jalan ini jauh dari laut dan sungai, ini
untuk memudahkan pergerakan tentera ketika peperangan dan untuk pertahanan.
Selain itu juga untuk membawa makanan dan untuk perdagangan antara bandar.
Empayar Roman juga mempunyai sistem jalan yang meluas, jalan awal dibina dengan
pembinaan yang lebih terperinci. Parit pertama dibina digali pada kedalaman
yang begitu jauh dari permukaan iaitu dekat dengan paras tanah. Apabila
kejatuhan empayar Roman, seni pembinaan jalan hilang. Sehinggalah pada kurun
ke-19, Tresaquet (1716-1796) di Perancis
membaiki cara pembinaan pada masa dahulu. Selepas itu diikuti oleh
pembinaan lebuhraya di England. Pada tahun 1920-1935, pembinaan lebuhraya
tertumpu terutama kelengkapan hubungan jalan kawasan pedalaman berbanding
sistem jalan ditanggung oleh kerajaan. Sejak tahun 1935 aktiviti lebuhraya
kawasan luar bandar lebih tertumpu terutama usaha melengkapkan kemudahan kepada
peringkat lebih tinggi dan dengan kapasiti lebih baik dan kemampuan membawa
muatan lebih berat.
Pembinaan lebuhraya pada
masa kini adalah merujuk kepada pembinaan pada masa lampau dengan peningkatan
tahap dan kualiti binaan disamping mempunyai banyak kemudahan.
Faedah yang diperolehi hasil
daripada pembinaan lebuhraya.
Pembinaan lebuhraya penting
sebagai jalan perhubungan antara kawasan bandar dengan bandar dan antara
kawasan luar bandar dengan bandar. Ia penting sebagai jalan perhubungan utama
iaitu membawa hasil pertanian dari kawasan luar bandar untuk dibawa ke bandar.
Semua hasil ladang boleh diangkut dengan menggunakan lori kecil untuk dibawa ke
kawasan bandar dengan lebih cepat terutama barang-barang yang mudah rosak yang
memerlukan penghantaran dengan kadar segera untuk dibawa ke pasaran. Selain
menjimatkan masa ia juga menjimatkan kos dan tenaga iaitu hanya menggunakan
lori kecil sahaja dengan tenaga kerja yang minimun.
Ini membolehkan aktiviti
perdagangan boleh berjalan dengan pesat antara bandar dengan bandar dan antara
bandar dengan luar bandar. Apabila perdagangan berjalan dengan pesat taraf
kawasan luar bandar juga meningkat dimana banyak perusahaan kecil-kecilan di
luar bandar bertambah. Banyak kemudahan seperti hospital, klinik desa, balai
polis dan pasaraya dapat dibina di kawasan luar bandar apabila sistem
pengangkutan meningkat. Selain itu, ia akan mengurangkan penghijrahan warga
belia ke bandar kerana taraf kawasan luar bandar dipertingkatkan.
Kesan atau impak pembinaan lebuhraya ke atas alam
sekitar.
Hasil daripada pembinaan
lebuhraya meninggalkan banyak kesan terutama paling ketara adalah kepada alam
sekitar. Ini dapat dilihat daripada beberapa faktor iaitu semasa pembinaan
dijalankan. Antaranya penebangan hutan, pembinaan teren di cerun-cerun bukit,
pemotongan dan penggondolan bukit serta penambahan bilangan kenderaan.
Semasa pembinaan lebuhraya,
ia melibatkan kawasan hutan yang luas. Ini menyebabkan hutan ditebang dengan
kadar yang meluas. Akibat penebangan hutan dengan kadar yang luas, menyebabkan
banyak kemusnahan hidupan terutama flora dan fauna. Akibatnya banyak spesies mengalami
kepupusan.
Selain itu, teren dibina di
cerun-cerun bukit. Ini menyebabkan kegagalan cerun berlaku akibat pembinaan
teren ini dan juga boleh menyebabkan kejadian tanah runtuh.
Penggondolan bukit juga
dilakukan untuk tujuan pembinaan lebuhraya. Apabila bukit digondolkan hakisan
tanah berlaku, apabila hujan turun boleh menyebabkan berlaku kejadian seperti
tamah runtuh. Selain daripada itu, kekurangan tumbuhan penutup bumi menyebabkan
kadar air larian meningkat. Air larian ini membawa bersama sedimen yang boleh
menyebabkan longkang boleh tersumbat dan cetek dan menyebabkan banjir lumpur
boleh berlaku. Penggondolan bukit juga memburukkan pemandangan sesuatu kawasan
terutama kawasan berbukit.
Pemotongan bukit untuk
membuat terowong atau lebuhraya juga dilakukan. Sekiranya pemotongan bukit
melibatkan sistem akuifer menyebabkan sistem itu boleh terganggu dimana apabila
bukit dipotong menyebabkan penurunan paras air bawah tanah. Air dari sistem ini
akan mengalir keluar melalui rekahan batuan dan boleh juga menyebabkan tanah
runtuh boleh berlaku akibat daripada luluhawa batuan.
Pembinaan lebuhraya
menyebabkan pertambahan penggunaan kereta di jalan raya. Akibat pertambahan
ini, menyebabkan pencemaran berlaku dimana banyak asap kenderaan dikeluarkan.
Asap kenderaan ini hasil daripada pembakaran bahan api fosil mengeluarkan gas
merbahaya kepada alam sekitar seperti gas nitrogen oksida, karbon dioksida dan
karbon monoksida. Karbon monoksida amat merbahaya kepada manusia dan boleh
menyebabkan barah otak, radang paru-paru, batuk, mata berair dan sebagainya.
Kandungan gas karbon dioksida yang meningkat juga boleh menyebabkan perubahan
iklim yang menyebabkan pemanasan global dan jerebu. Nitrogen dioksida boleh
mempengaruhi keasidan tanah kesan daripada biodiversiti. Pertambahan unsur
nitrogen menyebabkan tumbuhan berubah menjadi suka nitrogen.
Selain daripada itu, kadar
kemalangan di lebuhraya juga meningkat dimana menyebabkan kehilangan nyawa yang
tinggi. Ia juga melibatkan kos rawatan yang tinggi dan baik pulih lebuhraya
juga diperlukan.
Tumpahan bahan akibat
kemalangan di lebuhraya seperti gas beracun, bahan kimia merbahaya dan minyak
menyebabkan sistem saliran di kawasan lebuhraya tergaggu dimana aliran
bahan-bahan ini memasuki sistem saliran dan menyebabkan pencemaran air bawah
tanah dan kualiti tanah.
Bagaimana cara untuk
mengatasi masalah ini ??
Walaupun pembinaan lebuhraya mendatangkan kesan
kepada alam sekitar namun begitu ia perlu dijalankan untuk kemudahan
perhubungan. Oleh itu, cara mengatasi masalah ini perlu difikirkan supaya
pembinaan lebuhraya tidak meninggalkan kesan keatas alam sekitar.
Hutan yang ditebang semasa
pembinaan perlulah ditanam semula. Ini adalah untuk mengelakkan kepupusan
spesies flora dan fauna.
Permukaan tanah yang
digondolkan perlulah ditanam dengan rumput untuk mengelakkan peningkatan air
larian dan kejadian bencana alam seperti banjir lumpur dan tanah runtuh.
Benteng dibina pada
cerun-cerun bukit untuk mengelakkan kajadian tanah runtuh. Benteng ini dibina
dengan batu, simen, konkrit atau daripada tumbuhan penutup bumi.
Selain itu satu pertubuhan memantau aktiviti pembinaan lebuhraya
perlulah ditubuhkan supaya syarikat pembinaan tersebut menepati ciri
keselamatan dan pemulihan dilakukan selepas pembinaan tamat.
Penyelidikan awal perlulah
dijalankan di tapak pembinaan samada pembinaan melibatkan sistem akuifer atau
tidak, jenis litologi untuk mengetahui kadar luluhawa dan pembinaan sistem
saliran yang lebih baik agar tidak berlaku bencana alam.
Akibat penambahan kenderaan
di jalan raya, satu kempen mengenai kesedaran alam sekitar perlu dijalankan
iaitu menggalakkan penggunaan bahan api tanpa plumbum dan memperkenalkan
penggunaan kereta solar.
Syarikat pembinaan juga
perlu menyediakan kadar bayaran bagi pengguna lebuhraya melalui bayaran tol.
Wang ini diperlukan untuk memulihara alam sekitar selepas tamat pembinaan dan
menyediakan kemudahan kepada para pengguna seperti kawasan rehat, peronda
lebuhraya dan telefon kecemasan.
Kerajaan juga perlu
memainkan peranan penting dalam isu penjagaan alam sekitar iaitu mengambil
tindakan serius kepada syarikat pembinaan yang tidak menepati ciri keselamatan
dan tidak membuat pemulihan selepas pembinaan tamat. Akta Lebuhraya dan Alam
Sekitar perlu diperkenalkan. Selain daripada itu, tindakan diambil kepada
pemilik kenderaan yang mengeluarkan asap kenderaan yang melebihi piawai yang
ditetapkan dan pemandu yang memandu melebihi kadar had laju dan muatan.
Kesimpulan….
Pembinaan lebuhraya dapat
dijalankan dengan sempurna jika mengikuti syarat pembinaan dan menjaga alam
sekitar. Ini adalah supaya pembinaan yang dijalankan tidak menganggu
keseimbangan alam sekitar.
Bagaimana cara untuk
mengatasi masalah ini ??
menanam
semula hutan Akta
Lebuhraya dan
yang ditebang
Alam Sekitar
menggalakkan
penggunaan
petroleum
tanpa plumbum LEBUHRAYA
menggenakan tol
kepada
pengguna
peranan
kerajaan dalam penyelidikan
awal
isu
alam sekitar dijalankan
di tapak
pembinaan
Kesan atau impak pembinaan
lebuhraya ke atas alam sekitar.
kepupesan
flora penggondolan
bukit kesihatan terganggu
dan fauna
pengeluaran
asap lebuhraya peningkatan kemalangan
oleh
kenderaan jalan
raya
memburukkan
pemandangan pemanasan
global
Rajah 1.—tanah
runtuh pada cerun di lebuhraya McClure Pass, south of Aspen, Colorado.
Rajah
2.—Tanah runtuh akibat daripada penggondolan bukit untuk pembinaan jalan di
Zion National Park, Utah
Rajah 3.—Aliran
Lumpur akibat pembinaan jalan berhampiran Glenwood Springs, Co.