DR. MOHD MAHZAN AWANG
Email: mohdmahzan@gmail.com
Pengalaman mengajar selama 14 tahun di sekolah,institusi pengajian tinggi swasta dan awam. Baru menamatkan pengajian kedoktoran dalam bidang sisiologi pendidikan di Universiti Dundee, United Kingdom.
Jawatan Dulu & sekarang di UKM: Pensyarah Sementara (2008-kini)
Pencapaian: Anugerah Skim Latihan Akademik Universiti (SLAI)
Pendidikan: Ph. D in Education (University of Dundee, Scotland, United Kingdom), 2012 (passed with minor revisions); M.Ed. in Sociology of Education, University Kebangsaan Malaysia, 2005; B. Malay Studies (Socio-Cultural Studies), University of Malaya, Malaysia, 1999; Teaching Certificate in Primary School Education (Malay Studies), Ipoh Teacher Training College, 1994.
Aktivisme Profesional:
- Ahli Persatuan Sejarah Malaysia. 2000 – sekarang
- Ahli Psychology in Community (Dundee, UK), 2008.
Ahli, Majlis Editorial Jurnal:
Tiada
Aktivisme Penyelidikan:
Menjalankan 2 penyelidikan (1 sebagai ketua)
Menyelia Tiada
Menerbit 3 artikel jurnal dan 2 prosiding
Menulis 20 artikel akhbar
Menyunting dan menilai -Tiada
Pemeriksa Tesis MA & PhD: Tiada
10 Penerbitan Utama:
- A study of preferred socio-religious activities by Muslim Youth. European Journal of Social Sciences. 18(4), 2011, 596 – 601
- The effect of prior knowledge in understanding chemistry concepts by senior secondary school students. International Journal of Academic Research.3(2), 2011, 607-611
- How professionals and pupils from different ethnic groups define positive behaviour; in Macnab, N. & Cooke, S. The 9th Research Student Conference: Research for change. University of Birmingham: School of Education, 2010.
- Harapan UK pada penjenamaan semula pendidikan, Rencana, Utusan Malaysia, 15 Mei 2010
- Aliran autonomi sekolah di Britain, Rencana, Utusan Malaysia, 24 Jun 2010
- Pendidikan alternatif di Britain, Rencana, Utusan Malaysia, 22 Julai 2010
- Kenali aspek positif pelajar kurang disiplin. Majalah Pendidik, Januari 2010, Bil. 68, 53–55
- Alternatif pembelajaran sewaktu kuarantin, Rencana, Utusan Malaysia, 30 Jun 2009
- Cara Finland martabatkan guru, Rencana, Utusan Malaysia, 16 Dis. 2009
- Surau sebagai institusi sosial ke arah pembangunan insan: Kajian Kes di institusi pengajian tinggi. Prosiding Wacana Pendidikan Islam ke-7. Universiti Kebangsaan Malaysia. 25 – 26 Julai 2008
Kembali