Sila hubungi: +603 89214641

Curriculum Dr. Mohd. Mahzan Awang

 

DR. MOHD MAHZAN AWANG

Email: mohdmahzan@gmail.com

 

Pengalaman mengajar selama 14 tahun di sekolah,institusi pengajian tinggi swasta dan awam. Baru menamatkan pengajian kedoktoran dalam bidang sisiologi pendidikan di Universiti Dundee, United Kingdom.

Jawatan Dulu & sekarang di UKM: Pensyarah Sementara (2008-kini)

Pencapaian: Anugerah Skim Latihan Akademik Universiti (SLAI)

Pendidikan: Ph. D in Education (University of Dundee, Scotland, United Kingdom), 2012 (passed with minor revisions);  M.Ed. in Sociology of Education, University Kebangsaan Malaysia, 2005; B. Malay Studies (Socio-Cultural Studies), University of Malaya, Malaysia, 1999; Teaching Certificate in Primary School Education  (Malay Studies), Ipoh Teacher Training College, 1994.

 

Aktivisme Profesional:

  1. Ahli Persatuan Sejarah Malaysia. 2000 –  sekarang
  2. Ahli Psychology in Community (Dundee, UK), 2008.

 

Ahli, Majlis Editorial Jurnal:

Tiada

 

Aktivisme Penyelidikan:

Menjalankan 2 penyelidikan (1 sebagai ketua)

Menyelia Tiada

Menerbit 3 artikel jurnal dan 2 prosiding

Menulis 20 artikel akhbar

Menyunting dan menilai -Tiada

 

Pemeriksa Tesis MA & PhD: Tiada

 

10 Penerbitan Utama:

  1. A study of preferred socio-religious activities by Muslim Youth. European Journal of Social Sciences. 18(4), 2011, 596 – 601
  2. The effect of prior knowledge in understanding chemistry concepts by senior secondary school students. International Journal of Academic Research.3(2), 2011, 607-611
  3. How professionals and pupils from different ethnic groups define positive behaviour; in Macnab, N. & Cooke, S. The 9th Research Student Conference: Research for change. University of Birmingham: School of Education, 2010.
  4. Harapan UK pada penjenamaan semula pendidikan, Rencana, Utusan Malaysia, 15 Mei 2010
  5. Aliran autonomi sekolah di Britain, Rencana, Utusan Malaysia, 24 Jun 2010
  6. Pendidikan alternatif di Britain, Rencana, Utusan Malaysia, 22 Julai 2010
  7. Kenali aspek positif pelajar kurang disiplin. Majalah Pendidik, Januari 2010, Bil. 68, 53–55
  8. Alternatif pembelajaran sewaktu kuarantin, Rencana, Utusan Malaysia, 30 Jun 2009
  9. Cara Finland martabatkan guru, Rencana, Utusan Malaysia, 16 Dis. 2009
  10. Surau sebagai institusi sosial ke arah pembangunan insan: Kajian Kes di institusi pengajian tinggi. Prosiding Wacana Pendidikan Islam ke-7. Universiti Kebangsaan Malaysia. 25 – 26 Julai 2008

 

 

 

 

 

Kembali

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply