Ke Arah Kesejahteraan UKM
oleh Muhammad Nazmi Bin A Razak
UKM: Pelajar dan warga Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang berada di UKM sentiasa berada dalam keadaan selamat dan sejahtera. Itulah jaminan yang diberikan oleh pengarah keselamatan wisma aman UKM yang berpegang pada prinsip ‘mesra tegas’ iaitu Lt. Kol Juri bin Tasripan ketika di wawancara baru-baru ini.
Antara isu yang dikemukakan ialah isu haiwan liar seperti monyet, babi dan anjing. Mengulas perkara tersebut, beliau menyatakan berlaku pertindihan kuasa dalam menangani kes sebegini, oleh itu berlaku sedikit masalah dalam mengatasi masalah ini. Dimaklumkan bahawa haiwan-haiwan liar ini di bawah bidang kuasa agensi luar seperti perhilitan dan pihak berkuasa tempatan. Namun pihak UKM sentiasa berusaha bekerjasama dengan agensi-agensi tersebut. Usaha-usaha yang telah dilakukan untuk menangani kes-kes sebegini ialah tangkap dan pindah, menembak, memasang perangkap dan sebagainya.
Berkaitan aduan segelintir pelajar yang menyatakan bahawa pihak keselamatan UKM tidak menjalankan tugas rondaan pada waktu malam, ia pantas disangkal oleh Lt. Kol Juri. Beliau menyatakan pihak keselamatan UKM bertugas melakukan rondaan setiap dua jam sekali mengikut syif yang dibahagikan tiga, terutamanya di kawasan-kawasan tertentu yang telah dikenalpasti agak berisiko.
Keselamatan pelajar di kawasan-kawasan UKM, fakulti, dan kolej juga mempunyai ciri-ciri keselamatan tersendiri dengan adanya sokongan kamera litar tertutup (CCTV) di beberapa tempat yang strategik. Rakaman CCTV ini diselia selama 24 jam oleh pihak keselamatan iaitu Task Force. Oleh itu, jika sesuatu yang tidak diingini atau berlaku sesuatu yang mencurigakan, pihak keselamatan akan bertindak dengan segera.
Mengulas isu berkaitan kes-kes kecurian di UKM terutamanya laptop dan motosikal, beliau menyatakan bahawa kebanyakannya berpunca daripada kelalaian dan kecuaian pemilik itu sendiri. Sebagai contoh, meninggalkan kunci pada motosikal, tidak menggunakan kunci pendua dan ada yang tidur di bilik tanpa mengunci pintu. Tindakan ini seolah-olah memberi ruang dan peluang terhadap pencuri untuk melakukan aktiviti jenayah ini. Pelajar seharusnya lebih berhati-hati kerana mencegah itu lebih baik daripada mengubati.
Beliau turut mengulas masalah ‘parking’ di kawasan UKM yang sedia maklum agak bermasalah dan menyebabkan ramai pengguna disaman mahupun tayar kenderaan mereka dikunci. Berliau berkata sebenarnya pelajar sememangnya tidak digalakkan membawa kereta ke kampus. Oleh itu, pihak UKM telah menyediakan kawasan Park And Ride. Antara tempat parking yang disediakan untuk pelajar pula ialah di kawasan Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR), sebelah Pusat Kesihatan, Dewan Gemilang dan kawasan Fakulti Kejuruteraan. Para pengguna juga seharusnya bertanggungjawab dengan tindakan mereka meletak kenderaan di tempat yang tidak sepatutnya kerana akan menyusahkan para pengguna lain.
Lt. Kol Juri juga menyatakan pihak keselamatan tidaklah begitu kejam untuk terus mengambil tindakan keras terhadap pelajar atau pun warga UKM tetapi tindakan itu kebiasaanya diambil terhadap pengguna yang berdegil dan berkali-kali melakukan kesalahan yang sama. Oleh itu, tuduhan terhadap pihak keselamatan bahawa mereka tidak bertimbang rasa dan tiada sikap budi-bicara adalah tidak benar dan tidak berasas sama sekali.
Beliau juga sempat memberikan nombor telefon yang boleh dihubungi selama 24 jam dan nombor ini seharusnya ada pada setiap warga UKM bagi membuat aduan, melaporkan sesuatu, memberi komen serta cadangan dan sebagainya.
Antara isu yang dikemukakan ialah isu haiwan liar seperti monyet, babi dan anjing. Mengulas perkara tersebut, beliau menyatakan berlaku pertindihan kuasa dalam menangani kes sebegini, oleh itu berlaku sedikit masalah dalam mengatasi masalah ini. Dimaklumkan bahawa haiwan-haiwan liar ini di bawah bidang kuasa agensi luar seperti perhilitan dan pihak berkuasa tempatan. Namun pihak UKM sentiasa berusaha bekerjasama dengan agensi-agensi tersebut. Usaha-usaha yang telah dilakukan untuk menangani kes-kes sebegini ialah tangkap dan pindah, menembak, memasang perangkap dan sebagainya.
Berkaitan aduan segelintir pelajar yang menyatakan bahawa pihak keselamatan UKM tidak menjalankan tugas rondaan pada waktu malam, ia pantas disangkal oleh Lt. Kol Juri. Beliau menyatakan pihak keselamatan UKM bertugas melakukan rondaan setiap dua jam sekali mengikut syif yang dibahagikan tiga, terutamanya di kawasan-kawasan tertentu yang telah dikenalpasti agak berisiko.
Keselamatan pelajar di kawasan-kawasan UKM, fakulti, dan kolej juga mempunyai ciri-ciri keselamatan tersendiri dengan adanya sokongan kamera litar tertutup (CCTV) di beberapa tempat yang strategik. Rakaman CCTV ini diselia selama 24 jam oleh pihak keselamatan iaitu Task Force. Oleh itu, jika sesuatu yang tidak diingini atau berlaku sesuatu yang mencurigakan, pihak keselamatan akan bertindak dengan segera.
Mengulas isu berkaitan kes-kes kecurian di UKM terutamanya laptop dan motosikal, beliau menyatakan bahawa kebanyakannya berpunca daripada kelalaian dan kecuaian pemilik itu sendiri. Sebagai contoh, meninggalkan kunci pada motosikal, tidak menggunakan kunci pendua dan ada yang tidur di bilik tanpa mengunci pintu. Tindakan ini seolah-olah memberi ruang dan peluang terhadap pencuri untuk melakukan aktiviti jenayah ini. Pelajar seharusnya lebih berhati-hati kerana mencegah itu lebih baik daripada mengubati.
Beliau turut mengulas masalah ‘parking’ di kawasan UKM yang sedia maklum agak bermasalah dan menyebabkan ramai pengguna disaman mahupun tayar kenderaan mereka dikunci. Berliau berkata sebenarnya pelajar sememangnya tidak digalakkan membawa kereta ke kampus. Oleh itu, pihak UKM telah menyediakan kawasan Park And Ride. Antara tempat parking yang disediakan untuk pelajar pula ialah di kawasan Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR), sebelah Pusat Kesihatan, Dewan Gemilang dan kawasan Fakulti Kejuruteraan. Para pengguna juga seharusnya bertanggungjawab dengan tindakan mereka meletak kenderaan di tempat yang tidak sepatutnya kerana akan menyusahkan para pengguna lain.
Lt. Kol Juri juga menyatakan pihak keselamatan tidaklah begitu kejam untuk terus mengambil tindakan keras terhadap pelajar atau pun warga UKM tetapi tindakan itu kebiasaanya diambil terhadap pengguna yang berdegil dan berkali-kali melakukan kesalahan yang sama. Oleh itu, tuduhan terhadap pihak keselamatan bahawa mereka tidak bertimbang rasa dan tiada sikap budi-bicara adalah tidak benar dan tidak berasas sama sekali.
Beliau juga sempat memberikan nombor telefon yang boleh dihubungi selama 24 jam dan nombor ini seharusnya ada pada setiap warga UKM bagi membuat aduan, melaporkan sesuatu, memberi komen serta cadangan dan sebagainya.